De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB boekte vorig jaar 90 miljoen euro minder inkomsten dan voor de coronacrisis en spendeerde 27 miljoen extra aan hygiënisch materiaal. Dat zei CEO Brieuc de Meeûs maandag bij de persvoorstelling van het jaarverslag. Een nieuwe campagne moet de reizigers weer terugwinnen. CEO de Meeûs hoopt tegen eind 2023 weer aan de normale reizigersaantallen te komen.
MIVB lijdt miljoenenverlies in coronajaar 2020, maar blijft investeren
De coronacrisis heeft ook de MIVB niet gespaard. In maart 2020 zakten de rittenaantallen naar slechts 10 à 15 procent van hun normale aantal. Ze stegen in de zomervakantie opnieuw naar 70 procent, maar kregen in de tweede coronagolf in de herfst opnieuw een tik. Met minder passagiers haalde de MIVB logischerwijs ook minder inkomsten binnen uit ticketverkoop. In totaal boekten ze daardoor een verlies van 90 miljoen euro.
Daarbovenop komt 27 miljoen euro aan extra uitgaven die de vervoersmaatschappij omwille van corona moest maken. Het gaat bijvoorbeeld om handgels, mondmaskers en extra schoonmaakbeurten van de bussen, metro's en trams. Doorheen de hele coronacrisis zijn bijna alle bussen en trams van de MIVB blijven rijden, behalve bijvoorbeeld enkele nachtbussen. Op die manier konden passagiers voldoende afstand houden. Dat betekent wel dat de vervoersmaatschappij niet kon besparen op het aanbod.
Merlijn Erbuer, voorzitter van de Raad van Bestuur, benadrukt dat het gaat om een externe shock. "De interne waarde van de MIVB als bedrijf is niet gewijzigd", zegt Erbuer. Ook CEO Brieuc de Meeûs heeft er goede hoop in dat de reizigersaantallen weer zullen stijgen. "Ik droom dat we tegen eind 2023 opnieuw onze aantallen van 2019 halen, maar we moeten afwachten hoe de crisis evolueert", aldus de Meeûs. In 2019 haalde de MIVB ongeveer 430 miljoen ritten per jaar. In 2020 waren dat er maar 244,2 miljoen, een daling met 42,9 procent. De Raad van Bestuur schat dat ook 2021 nog een moeilijk jaar zal zijn, met opnieuw een inkomstenverlies van ongeveer 100 miljoen euro.
Reizigers terugwinnen
De MIVB start nu een nieuwe campagne om de Brusselaars, maar ook pendelaars, opnieuw te overtuigen om het openbaar vervoer te nemen. "De uitdaging is nu om de reizigers terug te winnen", zei de Meeûs. De slogan van die campagne luidt 'Samen laten we Brussel bewegen'.
Uit de laatste tevredenheidsquête blijkt alvast dat de reizigers nog altijd blij zijn met de dienstverlening van de MIVB: ze geven de vervoersmaatschappij een score van 7,3 op 10. "Ondanks de crisis vinden klanten ons een heel goed en betrouwbaar bedrijf", zegt CEO de Meeûs. "De uitdaging is natuurlijk dat deze tevredenheidsscore moet blijven stijgen."
Om de klanten in de toekomst te blijven dienen, is er in 2020 in totaal voor 337 miljoen euro geïnvesteerd. Dat geld ging naar het nieuwe busplan, nieuwe metrostellen, de bestelling van modernere trams en de uitbouw van metrolijn 3. Tramlijn 9 is verder doorgetrokken tot aan Koning Boudewijn en er is geld vrijgemaakt voor een nieuwe tramlijn tot in Neder-over-Heembeek. Er is ook geïnvesteerd in nieuwe ticketautomaten en betaalmogelijkheden via de creditcard of smartphone. Tenslotte heeft de MIVB zich voorbereid op de overgang naar goedkopere abonnementen voor min-25-jarigen. Vanaf februari 2022 betalen zij nog maar 12 euro per jaar. Voor studenten geldt dat al vanaf 1 juli dit jaar.
Hoofddoek
De MIVB moet momenteel beslissen of ze haar arbeidsreglement aanpast om de hoofddoek toe te laten. Onlangs is de vervoersmaatschappij namelijk veroordeeld door de arbeidsrechtbank omdat ze een vrouwelijke sollicitant weigerden die haar hoofddoek wilde dragen op het werk. Later deze maandag vindt een beheerscomité plaats over dit onderwerp. "Ik ga daar nu nog niet op reageren", zei CEO Brieuc de Meeûs na het persmoment.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , MIVB coronavirus , Brieuc de Meeûs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.