Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil onderzoeken of de MIVB de opvolger kan worden van het deelfietssysteem Villo. 'Grote voordeel? Met één ticketje kan een gebruiker dan zowel de metro, de tram, de bus als de fiets nemen.'
MIVB naar voren geschoven als opvolger van deelfietssysteem Villo!
De studie naar de opvolger van deelfietsaanbieder Villo! is gelanceerd. Dat blijkt uit een antwoord van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aan haar partijgenoot Arnaud Verstraete.
En wat blijkt nog? De organisatie van de deelfietsen zou mogelijk worden uitbesteed aan de MIVB. "Een optie die zeker onderzocht moet worden is het toevertrouwen van de organisatie van het vrijevlootsysteem aan de MIVB", zegt Van den Brandt. "Dat zorgt voor een betere integratie tussen vrijevlootfietsen en het openbaar vervoer." Om die reden maken de vertegenwoordigers van de MIVB deel uit van het begeleidingscomité van de studie.
Voor alle duidelijkheid: de Brusselse regering onderzoekt momenteel die mogelijkheid, en plant pas in 2024 een finale beslissing te nemen. Maar door het nu al in de commissie met zoveel woorden te zeggen, laat Van den Brandt duidelijk verstaan waar haar voorkeur ligt.
Eén ticketje
Verstraete ziet verschillende voordelen om de commerciële aanbieder die Villo! blijft, te vervangen door een publieke speler. "Het geeft de overheid de mogelijkheid om het beleid sneller bij te sturen. Nu duurt het soms heel lang bij Villo! om iets gedaan te krijgen."
Naast flexibiliteit zien de ecologisten ook winst in het leggen van een vlottere doorstroom in het openbaar vervoer. "Met één ticketje kan een gebruiker eerst de metro nemen, en vervolgens aan het station een deelfiets van de MIVB nemen, om zo tot zijn finaal punt te raken." En zeker als de MIVB naast gewone fietsen ook longtails of bakfietsen aanbiedt, "zal het enthousiasme bij de Brusselaars alleen maar toenemen om van het systeem gebruik te maken", aldus Verstraete.
Geen reclame meer
Tot slot lijkt de minister, nog volgens het antwoord, ook te neigen naar een systeem dat gefinancierd wordt zonder reclame, in tegenstelling tot het contract met Villo!. De fiets van reclame-gigant JCDecaux was voor de regering heel goedkoop, maar de dienstverlening voor de gebruiker liet soms te wensen over. Er kwam de afgelopen jaren veel kritiek op dat systeem.
Nog tot eind 2024 onderzoekt Brussel Mobiliteit de verschillende voorbeelden in het buitenland en de opties die in Brussel zouden kunnen werken. Daarna zou er genoeg inzicht moeten zijn om een lastenboek op te stellen. Zo kan de openbare aanbesteding worden uitgeschreven zodat in 2026 de opvolger van Villo! klaarstaat. Of de Brusselse regering opteert voor een 'vrijevlootsysteem' met vaste standplaats – zoals Villo! – of zonder vaste standplaats – zoals Dott – is natuurlijk ook nog veel te vroeg om te zeggen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , Villo! , Elke Van den Brandt , Arnaud Verstraete