De ontwikkeling van de nieuwe metrolijn 3 en de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans aan de Stalingradlaan in Brussel gaat een tweede fase in. De Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB heeft vrijdag tijdens een werfbezoek bekend gemaakt dat de bouw van de tunnel die voor een nieuwe verbinding zorgt tussen het station Toots Thielemans en het Zuidstation midden 2020 van start kan gaan.
Het huidige premetrostation Lemonnier, dat momenteel gebruikt wordt voor de trams en premetro op de Brusselse noord-zuidas, is niet aangepast aan de metro. Om de doortocht te verzekeren binnen de plannen van de nieuwe metrolijn 3, begint de MIVB binnenkort aan de bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans. Dat komt onder de Stalingradlaan te liggen en zorgt tussen de stations Anneessens en Zuidstation voor een ruimere bocht die metrostellen de nodige ruimte biedt.
Na een jaar van voorbereidende werken zoals aanleggen van nutsleidingen, begint nu een tweede fase met de start van de bouwwerken voor het toekomstige station. Daarvoor zal een tunnel van 650 meter gegraven worden die onder het Zuidpaleis, de Zuidlaan en de Jamarlaan doorloopt. Die tunnel zal verbonden worden met de huidige infrastructuur. Deze metrowerf zal duren tot 2024. Nadien begint een tramwerf waarbij onder meer het station Lemonnier vernieuwd wordt en die fase zal duren tot 2027. Tegen 2030 moet metro 3, die het station Albert met het station Bordet zal verbinden, volledig operationeel zijn.
"De werken zijn begonnen en daar ben ik heel blij om. We hopen dat er geen vertraging wordt opgelopen en we binnenkort kunnen rekenen op een extra metrolijn als alternatief voor een snelle, efficiënte mobiliteit", stelt Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).
In 2019 bereikte de MIVB met haar 434 miljoen ritten een nieuw record en dus kan CEO Brieuc de Meeûs de komst van metro 3 enkel toejuichen. "Brussel groeit en de mobiliteitsnoden blijven toenemen. We weten dat de noord-zuidas verzadigd is. Daarom is deze nieuwe metrolijn essentieel, niet alleen voor het noorden van het gewest, maar voor alle reizigers", vervolgt de Meeûs.
De werken aan het toekomstige metrostation Toots Thielemans zullen vooral ondergronds ingrijpend zijn, maar hebben ook bovengrondse gevolgen. Zo zullen een tiental handelaars hun pand in het Zuidpaleis tijdens de duur van de werf moeten verlaten, maar zij krijgen nieuw onderdak in een tijdelijk dorp dat met containers wordt opgebouwd op de middenberm van de Stalingradlaan. Na de werken zal de bovengrondse openbare ruimte bovendien opgewaardeerd worden. Via een participatief traject kunnen buurtbewoners en handelaars hierin hun bijdrage leveren.
"De impact zal gedurende twee tot drie jaar het groots zijn voor de Stalingradlaan, maar vanaf 2024 krijgen ze hun ruimte helemaal terug met een herinrichting van gevel tot gevel", zegt Brussels burgemeester Philippe Close (PS).
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Toots Thielemans , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.