mobiliteit MIVB metro openbaar vervoer pendelaars luchtkwaliteit luchtvervuiling CO2

| Woordvoerder Mathias Dobbels van mobiliteitsminster Pascal Smet (SP.A) wijt de daling aan inkomsten voor de MIVB aan de bewuste keuze voor goedkopere schoolabonnementen.

MIVB telt minder inkomsten, maar meer gebruikers

GR
© BRUZZ
06/11/2018
Updated: 06/11/2018 09.25u

De MIVB kreeg in 2017 minder geld in het laatje dan het jaar voorheen. Maar dat wil niet zeggen dat minder mensen gebruik maken van tram en bus in de hoofdstad. “Het verlies aan inkomsten is te wijten aan de bewuste keuze voor goedkopere schoolabonnementen”, zegt woordvoerder Mathias Dobbels van mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A).

De cijfers werden besproken in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. Daaruit blijkt dat de MIVB in het jaar 2017 zo’n 582 miljoen euro aan 'totale inkomsten' genereerde. Dat getal is een optelsom van ticketverkoop, reclames, subsidies,... In vergelijking met het jaar daarvoor, toen 610 miljoen euro werd opgehaald, is dat een daling van 28 miljoen euro.

Goedkopere schoolabonnementen

Maar mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) nuanceert dat verlies. “Als je kijkt naar de netto-inkomsten uit de ticketverkoop alleen, dan stel je vast dat die met drie procent gestegen is”, zo staat te lezen in zijn antwoord op een parlementaire vraag tijdens de commissie Infrastructuur. Smet wijt de daling van de inkomsten aan de verlaagde tarieven voor schoolabonnementen.

“Die zijn een pak goedkoper geworden en dat is een bewuste keuze. Het moet helpen om zoveel mogelijk jonge mensen te overtuigen het openbaar vervoer te nemen”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Die mentaliteitswijziging heeft met een verlies van twee miljoen euro wel een prijs en verklaart volgens Dobbels deels de dalende inkomsten. De daling is ook te wijten aan het schrappen van de erfpacht van het Koninklijk Atriumgebouw uit de boekhouding.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni