Mobiliteitsorganisatie Touring en werkgeversorganisatie Voka zijn helemaal geen voorstander van een stadstol zoals minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) die zou willen invoeren. Brussel speelt cavalier seul en dat zal vooral de Vlaamse pendelaar treffen, waarschuwen ze. Mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) is er echter van overtuigd dat de pendelaar naar alternatieven zal grijpen.
Mobiliteitsexperte: 'Pendelaar zal naar alternatieven grijpen'
Van den Brandt verkiest een stadstol met variabel tarief, afhankelijk van het tijdstip en het type wagen. De groene politica hoopt zo'n variant op de kilometerheffing nog deze legislatuur in te kunnen voeren, desnoods zonder akkoord met Vlaanderen en Wallonië.
Dubbele belasting
Dat gebrek aan overleg stuit Touring tegen de borst. "Wij willen een systeem voor het hele land, zoals rekeningrijden of een kilometerheffing. Niet een systeem dat enkel in Brussel geldt", zegt Danny Smagghe van de mobiliteitsorganisatie.
Touring noemt het beoogde Brusselse systeem ook een bijkomende belasting voor de pendelaar. "Je straft de mensen die in de file staan nog eens extra. Als je een stadstol invoert, moet je ook zorgen voor voldoende alternatieven en de files verminderen", aldus Smagghe, die eist om bij de uitwerking van een Brusselse kilometerheffing aan de gesprekstafel te mogen plaatsnemen.
Ook Pieter Timmermans, topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), klaagt de Brusselse solo slim aan. "We zijn voor een slimme heffing om de verkeersstromen te sturen, maar alleen als dat gepaard gaat met een compensatie door taksen op autobezit af te schaffen en als alle regio's een vergelijkbaar systeem hanteren."
Wij pleiten voor een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten, zeker Vlaanderen en Brussel, om de mobiliteitsknoop te ontwarren.
Ook Voka, de koepel van de Vlaamse ondernemingen, vraagt de Brusselse regering nadrukkelijk om eerst overleg te plegen met de andere regio's. "Alleen door samen te werken, kan de mobiliteitsknoop ontward worden. Eenzijdig het autogebruik viseren en dan nog vooral voor pendelaars, is niet de weg vooruit”, zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan.
De kilometerheffing dreigt een extra drempel op te werpen voor wie in Brussel wil komen werken, stelt Voka. Voor de Vlaming wordt de heffing namelijk niet gecompenseerd via de autofiscaliteit, dat gebeurt voor de Brusselaar wel. "Wie het moeilijker maakt voor pendelaars om naar Brussel te komen, zorgt dat het voor bedrijven minder aantrekkelijk is om in Brussel te investeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?"
Volgens Voka mist het voorstel van Van den Brandt bovendien ondersteunende maatregelen. "Daardoor is dit plan niet meer dan een veredelde autoheffing. Elke vorm van rekeningrijden moet gepaard gaan met bijvoorbeeld beter openbaar vervoer, overstapparkings en fietssnelwegen", aldus Van Doren, die ook de Vlaamse onderhandelaars vraagt om een slimme kilometerheffing op de agenda te plaatsen.
Automobielfederatie Febiac noemt een Brusselse tolheffing "fiscale discriminatie" voor Vlamingen en Walen die naar Brussel komen voor het werk of om er te winkelen. "Het is maar de vraag of dit de files zal oplossen, zeker als volwaardige alternatieven voor de auto ontbreken. Een brede, coherente en multimodale mobiliteitsvisie gedragen door alle regeringen is wat ons land dringend nodig heeft”, zegt gedelegeerd bestuurder Luc Bontemps.
(lees verder onder de video)
Mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) vindt het wel het goede moment om een kilometerheffing in te voeren. "In Brussel zijn er zo veel alternatieve vervoersmiddelen. De Vlaamse pendelaar zal de weg naar die alternatieven makkelijk vinden", zegt Macharis aan BRUZZ.
"Een tolheffing in vergelijking kan helpen om het aantal voertuigkilometers te doen dalen. Dat is goed voor het milieu, de Brusselse lucht, de veiligheid en vermindert ook de files. Vlaanderen en Wallonië zullen ook moeten investeren in alternatieven om richting een duurzame mobiliteit te gaan."
Voortouw
Ook de milieuorganisaties BRAL en Bond Beter Leefmilieu (BBL) juichen de plannen voor een systeem van rekeningrijden toe. Zij vinden het logisch dat Brussel het voortouw neemt. "We zien overal in Europa dat het de steden zijn die vanuit een leefbaarheidsagenda instrumenten uitrollen om de autodruk te verminderen", luidt het.
De twee organisaties vinden wel niet dat Brussel 'solo-slim' moet spelen. "Brussel is geen eiland. Dus is afstemming met de andere gewesten nodig. Het is immers contraproductief om de auto's dan maar op te stapelen aan de stadsrand. Maar dat mag Brussel niet beletten het voortouw te nemen". Overleg met andere gewesten is ook nodig om voor voldoende alternatieven qua openbaar vervoer te zorgen, zeggen BRAL en BBL. De milieuorganisaties spreken tegen dat een zonale heffing een pestmaatregel voor pendelaars zou zijn. De heffing zou immers ook gelden voor de Brusselaars zelf.
Mobiliteit in Brussel
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Mobiliteit in Brussel , Cathy Macharis , kilometerheffing , slimme kilometerheffing , Touring , stadstol
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.