Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voert desnoods zonder Vlaams overleg een Brusselse slimme kilometerheffing in, maar dat schiet bij veel politici in het verkeerde keelgat. “Geen plan, geen cijfers, geen akkoord binnen regering."
N-VA en CD&V niet opgezet met plannen voor kilometerheffing
“Hiermee zegt de Brusselse regering: ‘Ons kan het niet schelen dat de Vlaamse en Waalse pendelaar dubbel moet betalen.’ Dat baart me grote zorgen,” zegt Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA). Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) kondigt immers aan een slimme kilometerheffing te willen invoeren in Brussel, indien nodig zonder te wachten op een akkoord met de Vlaamse regering.
Vlaamse pendelaars zouden dan bovenop hun verkeersbelasting de Brusselse kilometerheffing betalen. Voor Brusselaars zou de vaste verkeersbelasting wegvallen. Dat zou dus betekenen dat de Vlaamse pendelaar eigenlijk twee keer betaalt.
Zoniënwoudtaks
Van Achter is ook bezorgd over het signaal dat de hoofdstad hiermee geeft aan de bedrijven. "De dienstenbedrijven in Brussel kunnen snel verplaatst worden. De Brusselse regering moet daarom omzichtig te werk gaan.” Ze wijst erop dat er niets gezegd wordt over de federale middelen die het Brussels gewest ontvangt om de kosten voor de pendelaars op te vangen.
De vraag of N-VA voorstander zou zijn van een Brusselse stadstol mét akkoord met Vlaanderen, noemt Van Achter voorbarig. “Inhoudelijk ligt er nog niets concreets op tafel. De Vlaamse onderhandelingen lopen ook nog.”
Partijgenoot Theo Francken (N-VA) steekt op Twitter al meteen de draak met het idee en lanceert zelf het idee van een Brabanttol, maar ook een Zaventemheffing en een Zoniënwoudtaks.
Aankondigingspolitiek
Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) bekritiseert dan weer het gebrek aan concrete plannen. “Aankondigingspolitiek zal mobiliteit en levenskwaliteit in Brussel niet verbeteren,” klinkt het.
Françoise Schepmans, fractieleider van MR in het Brussels parlement, is stellig: “We willen geen kilometerheffing bovenop de verkeersbelastingen.” MR geeft liever bonussen aan de minst vervuilende wagens, zo klinkt het in een persbericht. Haar partijgenoot en Brussels parlementslid Alexia Bertrand benadrukte bij RTL het belang van overleg met de andere regio’s. "Brussel is geen eiland dat onafhankelijk van de twee andere gewesten leeft", zegt ook Schepmans aan Belga.
Ook Vlaams Belang verzet zich tegen “middeleeuwse maatregelen die enkel bedrijven en dus werkgelegenheid uit Brussel zal laten vertrekken." De stadstol raakt "hardwerkende pendelaars - vooral Vlamingen - in hun portefeuille," stellen Brussels parlementslid Dominiek Lootens-Stael en senator Bob de Brabandere in een persbericht.
Bij PVDA vinden ze de kilometerheffing "oneerlijk en inefficiënt", zo zegt fractieleidster Françoise Desmedt. "Of je nu 1.300 euro per maand verdient of 10.000 euro, iedereen betaalt dezelfde vaste prijs. Veel werknemers hebben vaak niet eens de mogelijkheid om zich met het openbaar vervoer te verplaatsen."
Regeringspartner Open VLD floot Van den Brandt al terug bij monde van Sven Gatz. Staatssecretaris Pascal Smet (SP.A/One.brussels) zit momenteel in het buitenland en kan niet reageren. “We verwijzen naar wat er in het regeerakkoord staat,” laat Smets woordvoerder weten.
Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) reageert diplomatisch: "In de regeerverklaring staan bepaalde principes ingeschreven. Nu komt het erop aan dat iedereen de tijd neemt om zich in zijn bevoegdheden in te werken en samen concrete en geloofwaardige antwoorden te bieden om de ecofiscaliteit te verbeteren. Het lijdt geen twijfel dat elk lid van de regering zich in deze dynamiek inschrijft."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Cieltje Van Achter , Bianca Debaets , Pascal Smet , Jan Busselen , Alexia Bertrand
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.