De trambus van De Lijn heeft nog geen vergunning voor het traject over Brussels grondgebied. Openbaar Vervoer Nu pleit ervoor om de bevoegdheid Mobiliteit opnieuw federaal te maken.
Na problemen trambus: ‘Herfederaliseer mobiliteit’
De trambus van De Lijn vervangt de tramlijn die oorspronkelijk het traject UZ Brussel-Brussels Airport zou verzorgen. Deze week bleek dat De Lijn nog steeds wacht op een vergunning voor het Brusselse deel van het traject. “Logisch” zegt Ruben Van Miegroet, oprichter van de actiegroep Openbaar Vervoer Nu, “als je mobiliteit opsplitst dan is het logisch dat je twee vergunningen nodig hebt.”
De actiegroep stelt daarom voor om de bevoegdheid mobiliteit opnieuw federaal te maken. “Nu heb je 4 verschillende visies en wanneer er bijvoorbeeld een tramlijn van Brussel naar Waterloo wordt aangelegd heb je 3 verschillende ministers nodig. Al dit papierwerk en deze ministeries zorgen voor gigantische vertragingen. Met één minister heb je dit niet, maar je hebt wel een duidelijke visie voor héél België, stelt Van Miegroet.
Openbaar Vervoer Nu betreurt ook dat de trambus de oorspronkelijk geplande tram vervangt. “Héél dit project kost miljoenen om minder reizigers dan de tram te vervoeren”.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , trambus , ringtrambus , De Lijn , openbaar vervoer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.