De Lijn bestelde vandaag bij busbouwer Van Hool veertien trambussen, extra lange bussen die zoveel mogelijk in een eigen bedding rijden. Vanaf 2019 zullen de trambussen worden ingezet op het traject tussen de Heizel en Brussels Airport. Het doel is om zo dagelijks 10.000 auto's van de baan te halen.
Veertien trambussen voor Noordrand
Met de trambus wil de Vlaamse Overheid tegemoetkomen aan de grote verkeersdrukte in de Brusselse Noordrand, die nog zal verergeren wanneer de werken aan de Brusselse Ring in 2019 van start gaan.
Heizel als knooppunt openbaar vervoer
“De trambus is 24 meter lang en combineert het comfort en de efficiëntie van een tram met de flexibiliteit van een bus”, zegt woordvoerder van De Lijn in Vlaams-Brabant Joachim Nijs. De trambus zal verschillende plekken waar reizigers op andere transportvormen kunnen overstappen, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en de luchthaven, met elkaar verbinden.
"We nemen de Heizel als vertrekpunt omdat dat aansluit bij de plannen van de MIVB om meer in te zetten op de Heizel als knooppunt", zegt Nijs. Doordat de trambus grotendeels in eigen bedding rijdt, zou die pendelaars op 38 minuten van de Heizel naar de luchthaven brengen. Ook de bedrijventerreinen in de buurt van de luchthaven worden met de trambus vlotter bereikbaar.
Op het contract met Van Hool plakt een prijskaartje van bijna 12 miljoen euro.
Minder vervuiling
De trambussen zijn minder vervuilend dan gewone bussen doordat ze deels op batterijen en deels op diesel rijden en bij vertrek aan een halte of verkeerslicht ook elektrisch zullen rijden. Mits een aanpassing en voldoende laadpunten op de route kunnen de bussen op termijn ook uitsluitend elektrisch gaan rijden.
Ook het fietsvervoer wint erbij, want naast het tracé worden 23 kilometer extra fietspaden aangelegd.
Niet iedereen tevreden
De actiegroep Openbaar Vervoer Nu reageert in een bericht aan onze redactie dat het de aankoop van trambussen niet goedkeurt, omdat het eigenlijk een uitstel is van de volwaardige ringtram. "Een goedkope opsmukoperatie", zegt Ruben Van Miegroet, oprichter en voorzitter van de actiegroep.
Zo kwam de actiegroep ook tot de conclusie dat de trambus een zeer dure tijdelijke maatregel is: “Eerst moet men de aparte busbanen aanleggen, dit kost redelijk wat geld. Daarnaast moet je nog de bussen zelf aanschaffen en de stelplaatsen hierop aanpassen. Wil je er definitief een tramlijn van maken dan moet je dit alles nog eens opnieuw doen. ”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.