Deze maand startte de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB met nachttreinen tussen Oostenrijk en België. De goedkoopste tickets kosten 29,90 euro voor een zitplaats enkele reis, zei ÖBB toen de trein gelanceerd werd. Maar die tickets blijken in de praktijk zo goed als onvindbaar.
‘Nachttrein voor 29,90 euro is een lokmiddel’
ÖBB heeft drie types treintickets. Met goedkoopste ticket - dat 29,90 euro kost - verzeker je je alleen van een zitplaats. Een slaapplaats in een rijtuig voor zes mensen zou 49,99 kosten en een slaapplaats in een privérijtuig 89,90, beloofde ÖBB.
De Inspecteur, het consumentenprogramma van Radio 2, ontdekte dat die prijzen vooral een lokmiddel zijn. In de realiteit betaal je bijna altijd meer. De stuntprijzen zouden wel echt bestaan, maar ze liggen ver af van de standaardprijzen.
Een bedrijf mag adverteren met stuntprijzen, zegt de FOD Economie aan De Inspecteur. "Zolang het maar kan aantonen dat de prijzen bestaan hebben." ÖBB is overigens niet de enige die deze strategie toepast: ook hotelketens en luchtvaartmaatschappijen adverteren vaak met stuntprijzen.
De ÖBB bevestigt dat de goedkoopste tickets op dit moment niet meer beschikbaar zijn voor de nachttrein tussen Brussel en Wenen. "De verkoop loopt erg goed. Er is veel vraag naar tickets en dus liggen de prijzen hoger," klinkt hun verklaring. Later dit voorjaar zouden er wel nog goedkopere tickets in de aanbieding zijn.
Een kleine zoektocht op NMBS Internationaal laat zien dat dat klopt. Waar tickets voor februari bijvoorbeeld 119,80 (zitplaats) en 152,90 (ligplaats) kosten, zijn ze in mei en juni bijvoorbeeld 59,90 (zitplaats) en 99,90 (ligplaats). Een slaapplaats in een privérijtuig blijkt dan weer moeilijker te vinden, net als de tickets met stuntprijzen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , nachttrein , consumentenzaken , ÖBB , stuntprijzen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.