De nieuwe M7-metrostellen zijn door de MIVB vandaag officieel gelanceerd. Tot nog toe werd een toestel van dit type altijd getest zonder passagiers. Deze zomer zullen ze echt in gebruik worden genomen. Comfort en prestaties staan voorop in de nieuwe metrostellen.
Nieuwe Brusselse metrostellen verschijnen deze zomer op het net
Afgelopen zomer kwam het eerste exemplaar van de M7 aan in Brussel. Sindsdien werd het metrostel al op het net getest en konden de reizigers er in het voorbijrijden een eerste glimp van opvangen. Deze zomer is de M7 klaar om ook echt passagiers aan boord te nemen.
Comfort boven alles
De M7 brengt verschillende nieuwigheden met zich mee. Het metrostel moet vooral het comfort van de reiziger verhogen door een betere verlichting, een nieuw ventilasitiesysteem, betere signalisatie bij het in- en uitstappen en een nieuwe indeling van de zitjes, waardoor er meer ruimtes is voor fietsers, kinderwagens en mensen met een beperkte mobiliteit.
"Deze zevende generatie van onze metrostellen zal in de toekomst ook automatisch kunnen rijden en dat is erg belangrijk voor ons aanbod en het verhogen van de frequentie. We zullen deze systemen ook op de grond verder uitbouwen," vertelt CEO van de MIVB Brieuc de Meeûs.
"Binnenin is het een fantastisch design van Bureau Enthoven met hier en daar een knipoog naar Brussel en haar art nouveau," vervolgt hij. In totaal werden 43 metrostellen besteld die elk 9 tot 10 miljoen euro kosten. Een enorme investering van 400 miljoen euro die het Brussels gewest mee draagt.
"Brussel neemt zijn verantwoordelijkheid en investeert dit jaar alleen al 1 miljard euro in het openbaar vervoer," zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB metro