Met acht internationale gezichten die de expats in Brussel moeten vertegenwoordigen, heeft Brussel Mobiliteit woensdag de campagne afgetrapt om de Brusselse expatgemeenschap op de fiets te krijgen. De ambassadeurs van Duitsland, Nederland, Denemarken, Botswana, Nieuw-Zeeland, Bosnië en Slovenië in België zijn "geen influencers, maar échte ambassadeurs" en trekken de campagne.
Nieuwe campagne om meer Brusselaars én expats op de fiets te krijgen
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de grootste expatgemeenschap van heel Europa, met 220.000 mensen maken ze twintig procent uit van de voltallige Brusselse bevolking. "Middels deze campagne willen we alle Brusselaars, inclusief de expats, warm maken om vaker te fietsen. Onze fietsambassadeurs beamen: je hebt de fietsmicrobe snel te pakken", zegt Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
De acht ambassadeurs komen uit verschillende hoeken van de wereld. Deze ambassadeurs trekken de campagne, die Brusselaars en expats moet verleiden de fiets als primair vervoersmiddel te gebruiken. "Brussel heeft lange tijd het etiket gehad van autostad, maar de hoofdstad is aan het veranderen, zo zijn er veel nieuwe en veilige fietsvoorzieningen gecreëerd in de hoofdstad van Europa."
Brussel telt vandaag 513 kilometer gemarkeerde en gescheiden fietspaden, tweemaal zoveel als een decennium geleden. Er zijn 36.606 openbare fietsparkeerplaatsen, wat een verdrievoudiging is ten aanzien van 2014. Er rijden ondertussen ook 7.681 deelfietsen rond in het gewest. Het aantal fietsverplaatsingen in Brussel is in tien jaar tijd verdrievoudigd en het aantal fietsers in Brussel stijgt elk jaar ongeveer met 13 procent. Begin juni werd voor het eerst ook het record verbroken van het hoogste aantal fietsers op één dag, namelijk 50.000.
Ambassadrice Botswana
Toch is er nog heel wat werk voor de boeg. "Expats vormen de uitgelezen bevolkingsgroep om deze tendens verder te zetten, dit dankzij hun enorm groeipotentieel binnen de Brusselse fietsgemeenschap", zegt Bike for Brussels, een dochterorganisatie van Brussel Mobiliteit. De ambassadrice van Botswana, Masekgoa Masire-Mwamba, kocht speciaal voor de campagne zelf ook een fiets. "Als Botswaanse ambassadrice in België heb ik de rijke fietscultuur van dit land leren waarderen. Al moet ik wel toegeven dat ik hier zelf nog geen fiets had. Ik heb er speciaal voor de campagne één gekocht en ga de stad nu vaker op de fiets verkennen."
Diana Reaich, ambassadrice voor Nieuw-Zeeland in België, "vindt het geweldig om te fietsen in Brussel, vooral ook omdat ik altijd overal sneller ben dan mijn man - die de auto neemt." Ze denkt dat Nieuw-Zeeland heel wat kan leren van Brussel over verplaatsingen met de fiets. "Ik denk dat Brussel heel goed werk heeft geleverd, het is een geweldige plek om met je fiets in Brussel te rijden. Nieuw-Zeeland heeft geweldige fietspaden buiten de stad, maar als het over stadsvervoer gaat kan er nog gekeken worden naar Brussel."
Ook Odd sinding, Deens Ambassadeur in België, vindt het geweldig om in Brussel rond te fietsen. "De zon schijnt, en het is gezond voor je. Ik kan iedereen aanraden om Brussel met de fiets te ontdekken." Toch geeft hij op zijn beurt aan dat Brussel nog wel wat kan leren van Denemarken. "In Denemarken zijn er meer fietspaden dan hier. Ik moet nog gewend worden aan het manoeuvreren tussen de auto's door, maar ik merk wel op dat het de juiste kant opgaat. In Denemarken maakt fietsvervoer deel uit van ons DNA. België moet nog leren om fietsen niet enkel te zien als vrijetijdsbezigheid."
Gerichte campagne
Brussels mobiliteitsminister Van den Brandt beaamt dat er nog werk aan de winkel is. "De eerste fietsers in Brussel waren vaak expats. Niet iedereen van de expatgemeenschap zit al op de fiets, vandaar ook gerichte campagnes aan hen. Maar toch hebben we veel aan hen te danken, zij hebben een pioniersrol op zich genomen in de ontwikkeling van de fietscultuur die in Brussel gestaag aan het ontstaan is", meent Van den Brandt. "De fietscultuur in Nederland is ook een gevolg van politieke keuzes. Als je fietspaden aanlegt komen er meer fietsers. De stad die je inricht, is de stad die je ook krijgt. Wat daar kan, kan ook in Brussel en België."
In Brussel is het aantal doden in het verkeer sterk gestegen, van 6 verkeersdoden in 2021 naar 21 in 2022. "Brussel is lang een stad geweest op maat van de auto. Wij zijn de achterstand aan het inhalen, fietsinfrastructuur is de eerste stap naar een veiligere stad voor fietsers", meent Van den Brandt. "We hebben nog een weg te gaan, maar de neuzen staan in de juiste richting."
Lees meer over: Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , fietscampagne , expats
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.