In een brief aan de minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) klagen burgemeester Olivier Maingain (Défi) en schepen van Mobiliteit Gregory Matgen (Défi) over het gebrek aan aandacht voor hun gemeente in het plan voor de aanleg van 40 bijkomende kilometer nieuwe fietspaden in Brussel.
Nieuwe fietspaden: Sint-Lambrechts-Woluwe voelt zich genegeerd
Meer specifiek betreuren de burgemeester en de schepen dat er geen ruimte werd gemaakt voor een verbinding tussen het Woluwedal en het bestaande fietspad tussen Rodebeek en de Tervurenlaan en het fietspad dat wordt aangelegd in de laan aan Vlaamse kant. Dat schrijft de websites van verschillende Franstalige kranten.
Bovendien vragen ze ook aandacht voor de Brand Whitlocklaan. Ze benadrukken de noodzaak voor een fietspad in de laan en zeggen reeds sinds 2011 te pleiten voor meer nadruk op de mobiliteit van zwakke weggebruikers in de gemeente.
Tenslotte betreurt Sint-Lambrechts-Woluwe dat het, ondanks verschillende verzoeken, geen antwoord heeft gekregen op hun verzoeken om veilige fietsroutes te ontwikkelen op de as gevormd door de Broqueville- en Paul Hymanslaan, de Paul-Henri Spaak Promenade en de Emile Vanderveldelaan.
'Bedankt voor het enthousiasme'
Het plan van minister Van den Brandt is deel van de exitstrategie van het Gewest na de coronacrisis. Door meer ruimte te geven aan fietsers moet het openbaar vervoer worden ontlast en vermeden worden dat de straten met auto’s dichtslibben.
Van den Brandt reageert gevat op de kritiek uit de oostelijke gemeente. In een tweet schreef ze bedankt ze Olivier Maingain voor zijn enthousiasme. "Onze studiediensten bekijken nu al uw voorstellen”.
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Mobiliteit , fietspaden , Olivier Maingain , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.