Om het openbaar vervoer te ontlasten tijdens de exitstrategie geeft Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) meer ruimte aan fietsers. Op belangrijke invalswegen en verkeersassen, zoals de Wetstraat, de Louizalaan en de Keizer Karellaan, sneuvelen baanvakken voor fietspaden. Er komt zo 40 kilometer extra fietspad bij.
Premier Sophie Wilmès (MR) verplicht vanaf 4 mei het gebruik van mondmaskers op het openbaar vervoer en vraagt om enkel trein, tram, bus of metro te gebruiken wanneer het echt niet anders kan. Met veel mensen dicht op elkaar en veel gladde oppervlaktes die door vele handen gedeeld worden, vormt het openbaar vervoer een risico op besmettingen.
Auto wijkt voor fiets
In normale tijden reist iets meer dan de helft van de mensen naar Brussel met het openbaar vervoer. Om die mobiliteitsstroom te ontlasten, stelde de Brusselse regering een fietsplan op. "Veel pendelaars willen het openbaar vervoer het liefst ruilen voor de fiets, mits voldoende infrastructuur. Wij gaan in op die vraag", stelt minister Van den Brandt.
De focus op het fietsplan ligt op de invalswegen naar de stad en de centrale verkeersassen. Op onder meer de Wetstraat, de Louizalaan en de Keizer Karellaan sneuvelen baanvakken en parkeerstroken voor fietspaden. Soms permanent, andere tijdelijk voor de duur van de post-coronamaatregelen.
"Gebruik de fiets. Zo slibt de stad niet opnieuw dicht met auto's als scholen en bedrijven opengaan"
Die fietscorridors moeten bestaande fietspaden op elkaar aansluiten, waardoor pendelaars vanuit Vlaanderen en Wallonië vlot en veilig tot in de binnenstad geraken. Op de Kleine Ring ligt al heel wat fietspad, maar daar wordt gewerkt aan de missing links, zoals aan het Zuidstation.
De middenring wordt ook grondig aangepakt, met onder meer de Generaal Jacqueslaan (waar de werken al gestart zijn), de Reyerslaan, en de Congolaan, waar nog geen sprake is van fietsinfrastructuur. Ook op de middenring sneuvelen baanvakken en/of parkeerstroken voor de fietsinfrastructuur.
Oproep voor solidariteit
"Deze fase van de exitstrategie stelt ons voor grote uitdagingen. Radicale beslissingen zijn dan ook nodig, om te zorgen dat iedereen zich in veiligheid en met voldoende afstand kan verplaatsen", meent Elke Van den Brandt. In een open brief vraagt de minister intussen aan de Brusselaar om solidair te zijn en waar mogelijk zich te voet of met de fiets te verplaatsen.
"Laat het openbaar vervoer aan hen die het echt nodig hebben. Ben je gezond en fit, en is de afstand die je aflegt niet te hoog, neem dan de fiets. Zo slibt onze hoofdstad niet opnieuw dicht met auto's als scholen, winkels en bedrijven terug opengaan", luidt Van den Brandts boodschap.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , exitstrategie woon-werkverkeer , fietspaden , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.