De NMBS wil reizigers laten betalen die hun fiets voor langere tijd achterlaten in een fietsenstalling aan het station. Dat schrijven de kranten van Mediahuis maandag.
NMBS overweegt om fietsparkings betalend te maken
De NMBS creëert tegen 2025 zo'n 50.000 extra fietsplaatsen volgens een nieuw standaardconcept. Onderhoudsvriendelijker, veiliger en comfortabeler. "Op dit moment is de visie van de NMBS dat fietsenstallingen gratis zouden blijven", zei de federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een antwoord op een parlementaire vraag. Om er onmiddellijk aan toe te voegen dat er waarschijnlijk wel gewerkt zou worden met een maximale duur van het gratis parkeren.
"Bijvoorbeeld 24 uur. Wanneer deze overschreden wordt, wordt het betalend. Het gaat om het model van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De bewaakte zones met laadpunt en toegangscontrole zijn sowieso betalend. Met de invoering van dat systeem wil de NMBS de fietsers een gegarandeerde stallingplaats en een verhoogde veiligheid aanbieden."
Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (sp.a) betreurt het dat fietsparkeren betalend wordt. "De overheid moet de combinatie van fiets en trein juist stimuleren, we zitten op dat vlak al historisch achter op veel landen." Lambrecht hoopt dat ook Vlaamse minister bevoegd voor Fietsbeleid, Lydia Peeters (Open Vld) zich zal verzetten.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsparking , NMBS
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.