Fietsersverenigingen Fietsersbond en Gracq vragen de regering in een open brief het verplichte mondkapje te herzien, om fietsen niet te ontmoedigen in deze crisistijd. Een algemene mondmaskerplicht zal fietsers in het heuvelachtige Brussel zwaar afstraffen, vrezen ze. Bovendien zal een deel van hen overstappen op andere vervoersmiddelen. "Deze verplichting riskeert negatieve consequenties voor de stedelijke mobiliteit te hebben, en als gevolg daarvan ook voor de volksgezondheid."
Fietsersbond: 'Versoepel mondmaskerplicht voor fietsers'
Hoewel qua mondmaskerplicht een uitzondering is gemaakt voor sporters, zijn de Fietsersbond en haar Franstalige tegenhanger Gracq ongerust dat de zogenoemde "utilitaire" fietsers, die bijvoorbeeld naar werk of school pendelen, wel een masker op moeten.
Ze vragen in een gezamenlijke open brief aan minister-president Vervoort (PS) en de ministers Alain Maron (Ecolo, gezondheid) en Elke Van den Brandt (Groen, mobiliteit) de regelgeving "op een pragmatische manier te herzien, om het gebruik van rijwielen tijdens deze gezondheidscrisis niet te ontmoedigen."
De Fietsersbond en Gracq wijzen erop dat ze al sinds het begin van de coronacrisis het gezichtsmasker aanbevelen in voetgangerszones en andere drukke omgevingen. Maar ze betreuren dat de dracht nu overal en altijd verplicht wordt. "Deze verplichting riskeert negatieve consequenties voor de stedelijke mobiliteit te hebben, en als gevolg daarvan ook voor de volksgezondheid."
Heuvelachtig Brussel, + 35 graden
De twee fietsverenigingen worden naar eigen zeggen de afgelopen dagen bestookt met vragen over de praktische toepassing van de nieuwe verplichting.
"Alleen fysieke activiteit die als 'sportief' wordt bezien, geniet momenteel van een vrijstelling", zeggen Gracq en de Fietsersbond. "Het is niet duidelijk gedefinieerd wat een dergelijke activiteit precies behelst. Elke verplaatsing op de fiets is een fysieke activiteit. In het heuvelachtige Brussel kunnen zelfs kleine verplaatsingen een belangrijke lichamelijke inspanning met zich meebrengen."
"De huidige weersomstandigheden maken de fysieke inspanning, en dus het dragen van een mondkapje, nog zwaarder"
"Dat is nog meer het geval bij langere trajecten: sommige van onze leden leggen meer dan 20 kilometer af om naar het werk te gaan. De huidige weersomstandigheden maken de fysieke inspanning, en dus het dragen van een mondkapje, nog zwaarder."
Hoewel een algemene verplichting om een mondmasker op te zetten de verdienste heeft van de duidelijkheid, denken de verenigingen dat fietsers in Brussel er onevenredig door afgestraft zullen worden. Daardoor zal een deel van hen ook kiezen voor andere verplaatsingsmiddelen.
"Een 'modal shift' richting auto zal leiden tot meer luchtvervuiling, en gaat lijnrecht in tegen de doelstellingen van de Brusselse regering. Een 'modal shift' richting openbaar vervoer is evenmin wenselijk: meer Brusselaars in tram, metro of bus zullen meer coronabesmettingen tot gevolgen hebben."
Daarom vragen de twee belangenverenigingen een zekere "pragmatische souplesse wat verplaatsingen per fiets betreft". "Wij achten mondmaskers absoluut noodzakelijk in zones waar fietsers en voetgangers de weg delen, of op de drukst bezochte wegen. In andere gevallen daarentegen wensen wij dat een mondmasker aangeraden wordt, maar dat fietsers van de 'sportieve uitzondering' kunnen genieten."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , Fietsersbond , mondmaskerplicht , mondmasker coronavirus , mondmaskers , Gracq
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.