De NMBS trekt vanaf februari de tarieven op, gemiddeld met 8,73 procent. En zelfs die verhoging dekt maar "een beperkt deel" van de gestegen werkingskosten, met name de hoge energieprijzen en inflatie, zegt de spoorwegmaatschappij in een persbericht.
De NMBS zegt zich genoodzaakt te zien de tarieven aan te passen aan de impact van de stijgende inflatie en de energieprijzen. De gemiddelde prijsaanpassing voor alle producten - met uitzondering van de abonnementen - bedraagt 8,73 procent, in lijn met de gezondheidsindex. Woon-werkabonnementen en schoolabonnementen worden 9,73 procent duurder.
Enkele voorbeelden: een 'Senior Ticket' voor 65-plussers zal vanaf februari 7,80 euro kosten (+0,60 euro) en een 'Youth Ticket' tot 26 jaar 7,10 euro (+0,50 euro). Een gewone tienrittenkaart ('Standard Multi') wordt 9 euro duurder tot 93 euro digitaal of 96 euro op papier.
Stijgende werkingskosten
De NMBS is de grootste elektriciteitsverbruiker van het land, en zegt dat de elektriciteitsfactuur volgend jaar meer dan 200 miljoen euro hoger zal liggen dan dit jaar. Ook de indexering van de lonen zal, wegens de torenhoge inflatie, niet zonder impact zijn, klinkt het.
Met een aantal "interessante initiatieven" wil de NMBS de trein toch aantrekkelijk houden. Zo belooft de spoorwegmaatschappij regelmatige promoacties, zoals het Duo Ticket van afgelopen zomer, te beginnen tijdens de komende eindejaarsperiode. En begin volgend jaar komt er een 'Flex-abonnement', voor enkele dagen per week. De NMBS werkt ook aan eenvoudigere tariefformules (met bijvoorbeeld andere tarieven in dal- en spitsuren), maar die zijn pas voor in de loop van 2024, zo zei NMBS-CEO Sophie Dutordoir eerder deze week in de Kamercommissie Mobiliteit.
'Slecht signaal'
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is niet opgezet met de tariefverhoging. "Een slecht signaal, vooral nu onze landgenoten geconfronteerd worden met een ongeziene energiecrisis en alles in het werk wordt gesteld om meer reizigers naar het spoor te lokken om zo een antwoord te bieden op de klimaatcrisis," zegt hij.
Hetzelfde soort ongenoegen klinkt bij reizigersorganisatie TreinTramBus: "De aangekondigde prijsverhoging is een fout signaal als je weet dat automobilisten kunnen profiteren van een accijnsverlaging op de benzineprijs. De trein is een veel duurzamer vervoermiddel."
0 procent btw op treintickets
Gilkinet tracht naar eigen zeggen al weken om oplossingen te vinden zodat de prijsstijgingen niet enkel voor rekening van de reiziger komt. Hij denkt onder meer aan schrapping van de btw op treintickets, een maatregel die hij "zal blijven verdedigen". Volgens Gilkinet komt de btw-verlaging aan bod in het kader van de fiscale hervorming die de regering nog voor het einde van dit jaar bespreekt.
Groen-Kamerlid Kim Buyst heeft intussen een wetsvoorstel klaarliggen om de btw op alle vormen van openbaar vervoer te schrappen, laat ze weten in een reactie. "Hogere ticketprijzen, in deze crisistijden, zijn onaanvaardbaar. Daarom vragen wij om de btw op al het openbaar vervoer definitief te schrappen. Het openbaar vervoer moet financieel toegankelijk blijven voor iedereen," aldus Buyst.
Groen benadrukt ook dat het treinaanbod structureel moet worden uitgebreid, zodat het openbaar vervoer aantrekkelijker en toegankelijker wordt. "Duurdere tickets passen niet in deze ambitie."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.