Het lijkt erop dat de geplande trajectcontrole in de Leopold-II tunnel een (voorlopige) stille dood zal sterven. De camera’s moeten weg voor de renovatiewerken en kunnen pas teruggehangen worden in 2021, na de verkiezingen dus.
Nooit gebruikte camera’s trajectcontrole Leopold-II tunnel opnieuw weg
De trajectcontrole in de langste tunnel van het land is al lang een punt van discussie tussen Koekelbergs burgemeester Philippe Pivin (MR) en staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).
Vandaag mogen automobilisten maximaal 50 kilometer per uur rijden in de tunnel. Maar in de praktijk worden snelheden tot 120 kilometer per uur gemeten. Om de huidige snelheidslimiet te handhaven, wil het Brussels Gewest een trajectcontrole invoeren, die met radarcamera's de snelheid meet tussen twee punten. Pivin zag dat echter niet zitten omwille van "ideologische redenen".
Nu heeft die laatste dus zijn slag thuisgehaald. De camera’s en borden verdwijnen, omdat de tunnel helemaal gerenoveerd wordt. Dat heeft Debaets gezegd in het Brussels parlement.
Het kabinet-Debaets laat weten dat de verwijdering gepland was. "Maar, de camera's hangen er al drie jaar. Zonder tegenstand zouden we dus al drie jaar controles hebben in de tunnel," aldus haar woordvoerder Eric Laureys.
De camera's komen normaal wel terug na de werken. Maar dat is pas in 2021, ruim na de gewestverkiezingen van volgend jaar dus.
Het project heeft in totaal 150.000 euro gekost.
Renovatie Leopold II-tunnel
Lees meer over: Brussel , Koekelberg , Mobiliteit , Renovatie Leopold II-tunnel , Leopold II-tunnel , trajectcontrole , Bianca Debaets , Philippe Pivin
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.