Deelfietsplatform oBike houdt ermee op in Singapore, de stad waar het bedrijf in 2017 startte. Of oBike in Brussel blijft is onduidelijk.
OBike stopt in thuisstad Singapore
De grijs-gele deelfietsen van oBike verschenen in januari 2017 in het stadsbeeld van Singapore. In de daaropvolgende maanden overspoelden de fietsen tal van andere steden. Brussel was in september van vorig jaar aan de beurt.
De deelfietsen werkten zonder vaste staanplaatsen en zorgden daardoor al snel voor overlast in heel wat steden. Onder meer Amsterdam liet de fietsen gewoon weghalen.
Verschillende steden kondigden ook een regelgeving aan omtrent de strooifietsen, zoals het systeem wel eens wordt genoemd. Ook Brussel werkt aan zo’n regels, die in een ordonnantie worden gegoten.
Minder oBikes
Het kader dat Singapore oplegde, lijkt alvast niet naar de zin van oBike. Het bedrijf kondigde maandag aan dat het ermee kapt omwille van het nakende reglement. De stad Singapore zou in die regels onder meer een taks van 60 dollar opleggen voor elke fiets die geïntroduceerd wordt. De beheerder van de strooifietsen zou ook verantwoordelijk worden voor het parkeergedrag van zijn gebruikers.
Twee weken geleden trok oBike zich ook al terug uit Melbourne, toen er ook daar een reglement voor strooifietsen zat aan te komen.
Ook Brussel timmert ondertussen aan een regelgeving voor de free floating fietsen, zoals het systeem ook wel wordt genoemd. Hoe oBike daarop reageert, blijft gissen. De voorbije dagen probeerden we op verschillende manieren in contact te komen met het platform, zonder succes.
Tot nader order lijkt de app van oBike in Brussel nog te werken. Het aantal oBikes in de straten lijkt de voorbije maanden dan weer flink geslonken.
Concurrent GoBee.bike hield het in januari al voor bekeken in Brussel, officieel wegens vandalisme.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , OBike , deelfietsen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.