Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) voert een analyse uit naar de verkeersveiligheid in de wijk rond de Leopold I-straat in Laken. Daar is dinsdagavond een 39-jarige voetganger overleden toen hij werd aangereden door een automobilist die vluchtmisdrijf pleegde. Buurtbewoners hopen vooral op verkeersdrempels. “Mensen rijden hier veel te hard.”
Omwonenden na dodelijk ongeval: ‘Al meerdere ongelukken in de straat’
De Leopold I-straat lijkt op het eerste zicht een rustige straat, zeker het stuk tussen het treinstation Bockstael en de begraafplaats van Laken. Maar schijn bedriegt, weten bewoners. Op het rechte stuk na de bocht drukken ze vaak het gaspedaal goed in. Buurtbewoonster Hane Essakali heeft sinds ze verhuisd is in 2008 al meerdere ongelukken gezien in de straat.
Het is afwachten op de informatie van het Brussels parket om te zien of de 39-jarige man door overdreven snelheid om het leven kwam. Daar wil schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) niet op wachten. Hij laat weten dat zijn team bezig is met een onderzoek naar de verkeersveiligheid in de Leopold I-straat en de omliggende straten. De aanbevelingen die er uit het onderzoek komen, worden zeker doorgevoerd.
"Elk leven dat we verliezen in het verkeer, is er een te veel," schrijft hij op Twitter. "Het komt hard aan, maar we laten ons niet ontmoedigen. Dat een leven met een vingerknip weggerukt wordt, daar mogen we ons nooit bij neerleggen. De strijd voor een verkeersveilige stad zetten we verder."
Verkeersdrempels
Ondertussen vragen bewoners vooral om verkeersdrempels te plaatsen om de automobilisten in hun vaart te remmen. Buurtbewoonster Barbara Verhelst heeft al gekeken op welke manier ze met haar huisgenoten een verkeersdrempel kan aanvragen. "Via Fix My Street lukte het niet, maar we nemen contact op met het collectief 1020/0," zegt ze. Dat collectief streeft naar nul verkeersdoden in Laken.
Ook haar buurman iets verderop, Sabi Hamoad, stelt dat automobilisten vaak 70, 80 of sneller rijden in de straat. Zijn auto is al eens geraakt, en er zijn volgens hem regelmatig ongelukken. Hij is ervan overtuigd dat het zal helpen om een verkeersdrempel te plaatsen, zodat automobilisten gedwongen worden om minder hard te rijden.
Zijn buurman Abdel Kader is vastberaden om een petitie op te stellen en door alle bewoners van de straat te laten ondertekenen en naar het stadsbestuur te sturen. "Niet voor mij, maar voor de kinderen in de straat moet het echt veranderen."
Straatracers?
Waarom automobilisten op dit stuk straat zo hard rijden, is moeilijk te zeggen. Officieel mogen ze er dertig kilometer per uur rijden, maar ter plaatse zien we dat dat niet altijd gebeurt. ’s Avonds zou het soms nog erger zijn. Volgens Verhelst kan het zijn dat sommige straatracers die zich uitleven in de omgeving van het Atomium, ook door deze straat komen. Essakali denkt dan weer dat het komt doordat jongeren vaak in hun auto’s wiet roken, waarna ze gewoon achter het stuur blijven zitten.
Naast verkeersdrempels, denkt Essakali dat het ook kan helpen om camera’s te plaatsen in de straat. "Bij eerdere ongelukken zei de politie dat ze er niets mee konden doen omdat ze geen bewijs hadden: er waren geen getuigen. Maar als het ’s avonds laat gebeurt is er niemand getuige. Daarom is het beter om camera’s te plaatsen op deze plek. Nu deze persoon is aangereden en erg genoeg zijn leven heeft verloren, zou het toch niet normaal zijn als ze de persoon niet kunnen vinden?"
Lees meer over: Mobiliteit , verkeersveiligheid , 1020/0