Steeds meer Brusselaars nemen de fiets. Vanwaar die plotse ommekeer? Velen zijn vertragingen van het openbaar vervoer of dagelijkse files beu, en kiezen daarom voor de tweewieler. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Vooral vrouwen geven nog aan zich onveilig te voelen op de fiets.
Onveiligheid voornaamste reden om niet te fietsen
Gevaar. Gevoelens van onveiligheid. Gebrekkige infrastructuur. Het blijven belangrijke redenen waarom Brusselaars niet op een zadel kruipen. Dat blijkt uit een bevraging door Pro Velo van meer dan 600 personen die sinds 2015 wagen of openbaar vervoer inruilden voor de tweewieler. Wat blijkt? De meerderheid onder hen is jong (tussen 25 en 39 jaar oud), en is vragende partij voor een veiligere fietsinfrastructuur en minder autoverkeer.
Fileleed
Een meerderheid onder hen nam vroeger het openbaar vervoer, maar ergernis over vertraging en een al bij al weinig efficiënte dienstverlening duwde velen richting de fiets. Eén op de vijf nieuwe fietsers nam vroeger de wagen, blijkt ook nog uit de enquête. Dagelijks fileleed bracht hen ertoe om de auto in de garage te laten staan, ten voordele van de fiets.
Waarom zij dat niet eerder deden? De meesten wijzen op een onveilige verkeerssituatie in Brussel voor fietsers. Zo bleek vorige week nog dat het aantal verkeersongelukken in Brussel waar fietsers bij betrokken zijn nog nooit zo hoog lag.
Er tekenen zich evenwel verschillen af tussen mannen en vrouwen. Die laatsten wijzen vooral op het gevaar van fietsen in de stad als reden om dat lang niet gedaan te hebben. Mannen geven als voornaamste reden aan daar voordien nooit aan gedacht te hebben.
Catch 22
“We bevinden ons vandaag in een catch 22,” zegt Lode Janssen van Pro Velo aan BRUZZ. “Veel Brusselaars durven de fiets niet te nemen omdat er nog niet genoeg fietsers rondrijden. We moeten dus een kritische massa aan fietsers bereiken. Fietsen is de voorbije tien jaar al ingeburgerd geraakt aan Brussel, maar er is nog een lange weg te gaan.”
Wat Janssen betreft, moet er vooral meer geïnvesteerd worden in veilige fietsinfrastructuur. “Dat blijft het begin- en eindpunt,” besluit hij.
Plooifiets in opmars
Pro Velo bevroeg de Brusselaars ook naar welk type fiets ze verkiezen. Zeven op de tien kiest nog steeds voor de klassieke stadsfiets, bijna vijftien procent opteert voor een (elektrische) plooifiets. (Maar) Twee procent heeft een abonnement op de Brusselse Villo's.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fietsen , verkeer , Pro Velo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.