De coronacrisis zorgt ervoor dat er het uitzonderlijk rustig is op de weg. Niet enkel de files verdwijnen. Er wordt ook minder gefietst en de MIVB vervoert 75 procent minder mensen. Het MIVB-aanbod wordt teruggeschroefd wegens een gebrek aan chauffeurs.
Ook dit is de coronacrisis: géén files en bussen die te vroeg komen
Wie sinds maandag een verkeersapp raadpleegde, knipperde wellicht even met de ogen: rond 9.30 was er in Brussel op geen enkele plek file of vertraagd verkeer. Dat is uitzonderlijk en heeft alles te maken met de maatregelen omtrent het coronavirus.
“Vergeleken met een normale werkdag zijn dit historisch rustige dagen op de weg,” bevestigt ook Inge Paemen, de woordvoerster van Brussel Mobiliteit. “De situatie is vergelijkbaar met dagen waarop een grote staking lang op voorhand is aangekondigd. Deze keer heeft het natuurlijk alles te maken met het massale thuiswerken en de opgeschorte lessen op school. Doordat zoveel plekken dicht zijn, is er bovendien veel minder reden om je te verplaatsen.”
25 procent van alle MIVB-voertuigen kwam rond 15 uur te vroeg aan de haltes.
De rust op straat geldt niet enkel voor het autoverkeer. Dezelfde logica geldt ook voor de fiets. De telpalen van het Gewest hadden dinsdag om 10 uur nog maar 2.400 fietsen geteld, terwijl dat er op een gemiddelde dinsdag 4.400 zijn, bijna het dubbele.
MIVB-aanbod krimpt
Het openbaar vervoer bleef tot dusver normaal rijden, maar de MIVB brengt daar nu verandering in: het aantal ritten wordt vanaf dinsdag teruggebracht tot twee derde van het normale aanbod. De maatschappij kampt immers met een tekort aan chauffeurs.
"Een derde van de chauffeurs blijft thuis," legt de woordvoerster uit. "Natuurlijk hebben ze lang niet allemaal het coronavirus, maar de richtlijnen zijn nu eenmaal heel streng. Ook wie een verkoudheid heeft, rijdt niet." Het afschaffen van een derde van de ritten zou geen grote problemen mogen opleveren omdat het aantal mensen dat het MIVB-aanbod gebruikt tegelijk met 75 procent is gedaald. Noctis verdwijnt op dit moment helemaal, omdat er amper nog culturele avondactiviteiten zijn.
De MIVB leek daarnaast ook met een ongewoon fenomeen te kampen: heel wat voertuigen van de maatschappij verschenen vandaag te vroeg aan de halte. Rond 15 uur ging het om een kwart van alle ritten. "Wellicht heeft dat te maken met de afwezigheid van files," vermoedt woordvoerster An Van hamme.
Luchtkwaliteit
Minder verkeer op de weg heeft ondertussen ook een positief effect op de luchtkwaliteit. Die is vandaag ‘goed’ in Brussel. “Maar om echte conclusies te trekken is het nog te vroeg,” zegt Frans Fierens van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. “Maandag was het weer bijvoorbeeld ongunstig en hadden we de hoogste piek van de voorbije twee weken. Minder hoog dan mét files natuurlijk, maar toch.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , MIVB , luchtkwaliteit , files , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.