Uit een steekproef van BRUZZ blijkt dat elektrische steps vooral trajecten te voet en amper autoritjes vervangen. Het Gewest lanceert nu een eigen onderzoek.
Ook Gewest onderzoekt nu deelstepgebruik
Onze redactie voerde een steekproef bij 150 stepgebruikers uit, waarover u hier woensdag al las. Daaruit bleek dat de stepritten vooral voetgangerstrajecten vervangen, naast ritten op het openbaar vervoer en met de fiets. Steppers van de auto overstapten zijn een uitzondering.
Een grootschalige Franse studie van onderzoeksbureau 6t bij ruim 4.000 steppers bevestigde die resultaten in grote lijnen.
Nood aan lokale cijfers
Het Brussels Gewest lanceert nu een eigen onderzoek om zicht te krijgen op het profiel van de Brusselse stepgebruiker. “We willen graag lokale cijfers. Wat in Frankrijk waar is, is dat niet noodzakelijk in Brussel,” zegt woordvoerster Inge Paemen.
Het onderzoek zal via sociale netwerken worden gevoerd, via flyers die aan stepgebruikers worden uitgedeeld en ook via vragenlijsten die de stepaanbieders onder hun gebruikers verdelen.
De geweststudie is geen gevolg van het BRUZZ-artikel, verduidelijkt Paemen nog. “We kende de Franse studie al en hadden het plan al langer.”
Het stepaanbod in Brussel blijft ondertussen uitbreiden. Deze donderdag lanceerde Hive een vloot die tot 800 voertuigen moet groeien. Poppy zal daar in juli nog eens enkele honderden voertuigen aan toevoegen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische step , Hive , Brussel Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.