Net als bij de NMBS bereidt ook de MIVB zich voor op heel wat extra energiekosten. De Brusselse vervoersmaatschappij is voorlopig niet van plan om stations of wachtruimtes minder te verlichten of te verwarmen. Verspreide energieaankopen en duurzaamheidsmaatregelen moeten in eerste instantie helpen de kosten te drukken. Toch is het op langere termijn niet uitgesloten dat de ticketprijs omhoog zal gaan.
Ook MIVB ziet energiekost stijgen, maar de reiziger voelt het voorlopig niet
De MIVB verbruikt per jaar 250 GWh (gigawattuur) voor het netwerk van trams en metro’s, maar ook om haar elektrische bussen en gebouwen van elektriciteit te voorzien. Het gaat om 0,3 procent van de Belgische energieconsumptie in totaal, weet woordvoerster An Van hamme. Ter vergelijking: een doorsneegezin met twee kinderen verbruikt 3.500 kWh (kilowattuur) per jaar.
De NMBS verwacht dat de energiefactuur volgend jaar zal oplopen tot 432 miljoen euro, nog eens bijna een verdubbeling tegenover de al fors gestegen factuur dit jaar. Om de kosten te dekken zijn de Belgische spoorwegen van plan om 's nachts de verlichting op de perrons te verminderen, net als de gevelverlichting. In de wachtzalen van de stations wordt de verwarming op 15 graden gezet.
Energieaankoop spreiden
De MIVB vindt het moeilijk in te schatten hoezeer de energiekosten precies zullen stijgen. Er zijn nog twee energiecontracten die lopen: een voor gas en een voor elektriciteit. Het contract voor gas heeft de MIVB vlak voor de zomer afgesloten. Dat loopt nog tot in 2023. "Op dat vlak zitten we redelijk goed," zegt Van hamme. "Ook al zien we ook daar stijgende prijzen."
De Brusselse vervoersmaatschappij is voorlopig niet van plan om de stations minder te verlichten of om de wachtruimtes minder te verwarmen. Het veiligheidsgevoel voor de reizigers speelt daarbij een doorslaggevende rol. "We werken al langer aan energiebesparing en zijn al jaren bezig om alle verlichting in de stations te vervangen door ledverlichting," zegt Van hamme daarover.
Nog tot eind 2022 heeft de MIVB een contract voor elektriciteit. Ze onderhandelt op dit moment met verschillende leveranciers om energie volgend jaar in schijven aan te kopen. "Het voordeel is dat je dan aan de beste voorwaarden van dat moment kan kopen," zegt Van hamme. "Als we nu een contract voor één jaar zouden afsluiten, is het sowieso duur."
Duurzaamheid
Daarnaast werkt de MIVB aan andere energiebesparende maatregelen. Zo wordt de remenergie van metro en tram hergebruikt. Ook beschikt de MIVB over 8.800 vierkante meter zonnepanelen, wat overeenkomt met de zonnepanelen van vierhonderd huishoudens. In stelplaatsen wordt vermeden dat de poort open blijft staan. "In maart hebben we al een oproep gedaan met de vraag of de medewerkers hun apparatuur en de lichten willen uitzetten."
Van hamme laat weten dat de MIVB ernaar streeft om de ticketprijs niet te laten stijgen, maar op lange termijn zullen de inkomsten op de ene of andere manier toch omhoog moeten om de uitgaven te dekken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , MIVB , energieprijzen