De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan. Ze heeft daarvoor de rijpaden aangevraagd, meldt actiegroep Back on Track Belgium. De exacte dienstregeling en prijzen zijn nog niet bekend.
Ook nachttrein naar Milaan, Salzburg en Innsbruck op komst
"De lente doet dezer dagen niet alleen de natuur ontwaken maar ook vele nachttreinen herrijzen", meldt actiegroep Back on Track Belgium, die ijvert voor meer nachttreinen, woensdag in een persbericht.
Na nieuws over een verbinding Oostende-Brussel-Praag werd dinsdag ook bekend dat de nachttrein van European Sleeper naar Praag ook gedeeltelijk zal doorrijden naar Warschau.
Maar er is nog een nieuwkomer, meldt Back on Track Belgium. De Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer heeft eind april een advies uitgebracht dat de toegang tot het Belgische net niet wordt beperkt en de Ostende-Vienne Orient Experience verder kan gaan met hun voorbereidingen.
Seizoenstreinen
De maatschappij wil komend jaar in het toeristische seizoen een keer per week twee nachttreinen inleggen. De ene trein zal in de winter, van 17 december 2021 tot 5 maart 2022, wekelijks skireizigers vervoeren tussen Brussel-Zuid en Antwerpen-Berchem en de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck.
De tweede trein zal van 24 juni tot 3 september 2022 een keer per week van Brussel-Zuid via Brussel-Noord, Luik en over Duitsland en Zwitserland naar Milaan sporen.
"Dat was in het verleden een topbestemming voor nachttreinen", klinkt het bij Back on Track. "Ook in onze eigen analyse zagen we al dat met 71 vluchten per week tussen Brussel en Milaan er duidelijk grote vervoersvraag is. Doordat de trein enkel in de zomervakantie rijdt, wordt er duidelijk op de toeristische verplaatsingen gemikt met de ‘Italia-Express’."
De exacte dienstregeling en prijzen zijn nog niet bekend.
'Knipoog naar verleden'
"Naast de vier al geplande nachttreinen - Wenen, tweemaal Berlijn en eenmaal Praag via Berlijn - komen er dus twee seizoenstreinen bij", verheugt Alexander Gomme van Back on Track Belgium zich bij BRUZZ. "De naam van de maatschappij is ook een knipoog naar de Ostende-Vienne Express, de eerste nachttrein die we in het verleden in België hadden."
"Met de nieuwe nachttreinen van de afgelopen maanden komen we een stapje dichterbij bij de ambitie om van Brussel de hub van een Europees nachttreinnet te maken, maar we blijven toch nog ver verwijderd van ons einddoel: dat de trein de meest vanzelfsprekende manier om te reizen wordt, zoals in de jaren dertig en veertig, en in China en Rusland nog altijd."
"Het Europese economische kader is helaas nog niet veranderd, waardoor nachttreinen nog altijd moeilijk rendabel te maken zijn."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , nachttrein , nachttreinen , nachttrein Brussel - Milaan , nachttrein Brussel - Innsbruck , slaaptreinen , Back on Track , Back on Track Belgium