Op deze Brusselse wegen vinden de meeste ongelukken plaats

EDF, Jasmijn Post
© BRUZZ
28/10/2022
Updated: 28/10/2022 18.19u

De Emile Bockstaellaan, de Kruidtuinlaan en de Houba de Strooperlaan. Dat zijn de straten waar de afgelopen tien jaar de meeste verkeersongevallen plaatsvonden. Dat blijkt uit cijfers van Statbel waar verkeersveiligheid VIAS duiding bij geeft: “Het zijn drukke verkeersassen, met drukke kruispunten waar verschillende weggebruikers samenkomen.”

Op één staat de Emile Bockstaellaan met 308 ongevallen in de periode van 2012 – 2021, waaronder één dodelijk ongeval. Op de Kruidtuinlaan zijn dat 251 ongevallen, waaronder twee dodelijke. De Houba De Strooperlaan telde 248 verkeersongevallen, met eveneens twee dodelijke ongevallen. Dat blijkt uit cijfers van Statbel waarover La Dernière Heure bericht.

VIAS selecteerde de Brusselse straten waar de meeste ongevallen plaatsvonden en vervolgens of daar ook dodelijke ongevallen bij waren. Omdat het om een top 15 gaat van 'meeste ongevallen' en niet van 'meeste dodelijke ongevallen', zijn daardoor niet alle dodelijke verkeersongevallen van de afgelopen tien jaar in het overzicht opgenomen.

De straten uit de Brusselse top 3 hebben iets gemeen: het zijn drukke verkeersassen, met kruispunten waar verschillende soorten weggebruikers samenkomen. "Het zijn zeker geen rustige wegen. Het is eerder een gewriemel en gewemel," licht woordvoerder Stef Willems toe aan BRUZZ.

Verder staan hoog op de lijst: de Waterloolaan (182 ongelukken in tien jaar tijd), de Leopold II-laan (174 ongelukken in tien jaar tijd) Antwerpsesteenweg (172 ongelukken, twee dodelijke ongevallen in tien jaar tijd).

Wie enkel naar de recentste jaarcijfers kijkt, ziet dat de Dansaerstraat in de top 3 verschijnt (dertig ongelukken in 2021), na de Emile Bockstaellaan (37 ongelukken) en de Kruidtuinlaan (30 ongelukken).

Ook de Kruidtuinlaan staat dus in de bedenkelijke top drie van Vias. Maar er wordt gewerkt aan de verkeerssituatie. Volgens Brussel Mobiliteit is aangepaste verkeersinfrastructuur een deel van de oplossing om het aantal ongevallen omlaag te krijgen. Maar ook de verkeersdruk moet omlaag.

'Cijfers zeggen niet alles over de gevaarlijkheid'

Het totaalcijfer van het aantal verkeersongelukken geeft een indicatie of de weg gevaarlijk is. Maar om écht over de gevaarlijkheid van een weg uitspraken te doen, zou ook de lengte van een weg vergeleken moeten worden met de andere wegen. Net als de snelheid die er gereden wordt en het soort vervoermiddel dat men gebruikt. Een vrachtwagen die vijftig kilometer per uur rijdt brengt meer schade toe dan een brommer die dertig rijdt.

Op de Emile Bockstaellaan – op plaats één in zowel de lijst van tien jaar als van de meest recente jaarcijfers – zie je verschillende soorten verkeer samenkomen. "Dat geeft potentieel meer kans op een conflict," geeft Willems toe. "Maar dat wil niet zeggen dat zeggen dat dat per se zo is. De cijfers zeggen ook niets over de ernst van de conflicten."

Verkeersveiligheid verbeteren

Om het aantal verkeersongevallen in de stad te verminderen, zouden verkeersstromen zoveel mogelijk moeten worden gescheiden. "Dat is het basisprincipe van verkeerskunde. Maar het is niet altijd zo eenvoudig: op sommige plaatsen ga je door een conflictvrij kruispunt aan te leggen, op andere plaatsen problemen creëren: bijvoorbeeld doordat automobilisten langer in de file moeten staan."

Verder helpt het ook om weggebruikers aan te sporen vaker het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken. "De autodruk wegnemen betekent ook het gevaar weghalen," zegt Willems. Tot slot zou elke weggebruiker – of hij nu in de auto, op de fiets of te voet reist, altijd moeten blijven opletten en zich aan de verkeersregels houden, vindt Willems. "Veilig verkeer is een verantwoordelijkheid van iedereen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , verkeersveiligheid , verkeersongelukken , Vias

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni