Op Twitter is ophef ontstaan over een stuk fietsstraat langs de Lambermontlaan. De ventweg ernaast is onlangs omgedoopt tot fietsstraat, zij het dat die om de zoveel meter verandert in een autoweg met fietspad. Een gevaarlijke situatie, volgens vele Twitteraars.
Ophef over fietsstraat in Schaarbeek: 'We hebben een creatieve oplossing gezocht'
In een fietsstraat mogen auto's geen fietsers inhalen. Het feit dat de fietsstraat naast de Lambermontlaan halverwege verandert in een autoweg met fietspad zorgt ervoor dat auto's fietsers toch kunnen inhalen. Dat zou het doel van een fietsstraat teniet doen en creëert volgens Twitteraars een gevaarlijke situatie. Ze vrezen dat auto's niet rustig zullen wachten aan de haaientanden om fietsers door te laten.
De parallelweg langs het Josaphatpark (kant Lambermontlaan) werd tijdens de coronaperiode ingericht als joggingsparcours en werd een fiets- en voetgangersweg. Dit jaar werd de weg opnieuw opengesteld voor het autoverkeer, maar in april zeiden het Brussels Gewest en de gemeente Schaarbeek dat ze er nog voor de zomer een fietsstraat van wilden maken.
Niet afkeuren
“Wij zijn zelf verbaasd over die combinatie van fietsstraat en fietspad”, zegt Schaarbeeks Schepen voor mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen). “Maar dat wil niet zeggen dat wij dat sowieso afkeuren.” Van fietsverenigingen weet de schepen dat fietsers op langere fietsstraten op een hellend vlak geen auto gedurende de hele weg achter zich aan willen hebben, legt Byttebier uit. Daarom werd gekozen voor de combinatie van de twee inrichtingen. “Wij zijn blij dat het gewest voor een fietsstraat heeft gezorgd.”
De combinatie van de twee inrichtingen is een uitzonderlijke maatregel. “De combinatie vraagt om een reactie van de fietsgebruikers, we zullen nagaan of ze dit comfortabel vinden. Dat gebeurt meestal 2 à 3 maanden na de inrichting van een nieuwe situatie, en gebeurt sowieso met alle nieuwe of atypische inrichtingen," aldus nog Byttebier.
Parkeerdruk
Het gewest was geen vragende partij om verkeer door de straat te laten, legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit. “Initieel wilde de gemeente enkel parkeergelegenheid voorzien voor de serres en voor buurtbewoners, maar de parkeerdruk is enorm groot." Dat betekent dat de straat toch verkeer moest doorlaten. Die ging aldus van een (uitsluitend) fiets- en voetgangersweg naar een fietsstraat, waar wel nog auto's door mogen.
“Dat zorgt dan weer voor sluipverkeer, dat heel irritant is, zowel voor de automobilist als voor de fietsers. De eerste irriteert zich aan de fietser omdat ze er traag achter moeten rijden, en de fietser voelt zich dan weer opgejaagd. We hebben daarom een creatieve oplossing gezocht, om conflicten tussen automobilisten en fietsers te vermijden en het zo veiliger te maken.”
De speciale inrichting is voorlopig ingesteld voor een jaar en zal geëvalueerd worden, luidt het nog.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Lambermontlaan , Josafatpark