Vanaf februari krijgt de gemeente Anderlecht een nieuw parkeerreglement met hogere tarieven. Dat is donderdag beslist tijdens de gemeenteraad. De gratis bewonerskaart verdwijnt. De oppositie noemt de nieuwe tarieven “explosief”.
Oppositie klaagt 'explosieve stijging' aan van parkeertarieven in Anderlecht
Dat schrijft La DH. Het nieuwe parkeerreglement van Anderlecht voorziet nieuwe tarieven vanaf 1 februari volgend jaar. “Het vorige reglement dateerde van 2014. We moesten het aanpassen aan de ordonnanties van het Gewest”, verklaart schepen van mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Ecolo-Groen) aan La DH.
Concreet gaat de prijs in een rode zone, waar je maximaal twee uur mag parkeren, van 3 euro naar 5 euro voor twee uur.
In een groene zone zal je per uur progressief meer betalen, in plaats van 1 euro per uur zoals vandaag. Het eerste uur kost 1 euro, het tweede 2 euro en elk bijkomend uur 1,5 euro. Wie er vier uur parkeert, is dus 6 euro kwijt in plaats van 4 zoals vandaag.
In de blauwe parkeerzones blijft parkeren gratis voor maximaal twee uur.
En dan komt er nog een nieuwe, vierde parkeerzone in de gemeente: de grijze zone. Daar mag je maximaal 4 uur en 30 minuten parkeren aan de tarieven van de rode zone. Wie er vierenhalf uur parkeert, betaalt dus 12,5 euro.
'Explosief'
Tenslotte verhogen ook de prijzen voor de inwoners. Tot nu toe waren bewonerskaarten nog gratis in Anderlecht en zonder geldigheidsduur. “Er waren mensen die niet meer in de gemeente woonden, maar hun parkeerkaart nog bijhielden. Dat moesten we veranderen”, zegt schepen Müller-Hübsch. De bewonerskaarten zullen voortaan 15 euro per jaar kosten. Een tweede kaart per gezin kost 110 euro per jaar.
De oppositie is niet tevreden met de nieuwe tarieven en vreest dat de koopkracht van de inwoners erdoor zal verkleinen. “De prijzen exploderen. Dat zal zich laten voelen bij onze handelaars”, zegt gemeenteraadslid Giovanni Bordonaro (PTB).
Vanwege de MR vindt gemeenteraadslid Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) het “niet het moment om de prijzen te verhogen”, net na de coronacrisis. “We betreuren het gebrek aan sociale gevoeligheid van het college”, zegt Van Goidsenhoven.
Mobiliteitsschepen Müller-Hübsch benadrukt aan La DH dat de handelaars zelf vragende partij zijn voor een meer rotatie op de parkeerplaatsen. Daarom blijft het eerste kwartier gratis in elke parkeerzone. De schepen zegt tenslotte dat de helft van de Anderlechtenaren geen eigen wagen bezit.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , susanne müller-hübsch , parkeerreglement , parkeertarieven , bewonerskaart