Het Brussels Parlement is dinsdag gestart met de bespreking van het lang verwachte taxiplan van minister-president Rudi Vervoort. In het nieuwe Brusselse taxilandschap verdwijnt het concept van verhuur van voertuigen met chauffeur (VVC) en komt er een eengemaakt statuut voor de chauffeurs. Maar voor oppositiepartijen MR en N-VA worden de VVC-chauffeurs (Uber-chauffeurs) zwaar gediscrimineerd.
Oppositiepartijen MR en N-VA hekelen discriminaties in nieuwe taxiplan
De nieuwe taxiordonnantie behoudt de numerus clausus voor het aantal taxivoertuigen, de kwaliteitseisen voor de dienstverlening en de gereguleerde tarieven.
Voortaan zijn er drie categorieën taxivoertuigen: de standplaatstaxi's (de huidige taxivoertuigen), de straattaxi's (de vroegere VVC's) en de ceremoniële taxi's (voor evenementen en gereserveerd voor minimum 3 uur).
De laatste twee categorieën moeten hun diensten aanbieden op basis van voorafgaande reservering en komen niet in aanmerking voor bepaalde privileges zoals gebruik van voorbehouden plaatsen of eigen rijstroken.
Concurrentie controleren
De exploitatievergunningen zijn voor zeven jaar geldig (verlengbaar). Het statuut van de chauffeurs wordt eengemaakt, zowel wat de toegang tot het beroep, de opleiding en voorwaarden voor het functioneren, als wat het bekwaamheidsattest betreft.
Daarnaast komt er een omkadering van de reserveringsbemiddelaars (de platformen), die een erkenning moeten krijgen om hun diensten te kunnen aanbieden aan de exploitanten en aan de taxigebruikers.
De ordonnantie probeert ook de concurrentie uit de andere gewesten te controleren. Door het uitblijven van een samenwerkingsakkoord met Vlaanderen en Wallonië is de speelruimte van het Gewest klein.
'Taxilobby haalt slag binnen'
Voor de oppositiepartijen MR en N-VA komt de ontwerpordonnantie veel te laat en betekent ze geen vooruitgang voor de mobiliteit en voor de klanten. David Weytsman (MR) ontdekte niet minder dan 15 discriminaties tussen de historische VVC-chauffeurs en de klassieke taxichauffeurs.
"De taxilobby heeft haar slag binnengehaald: ze kunnen een vergunning doorverkopen voor 35.000 euro en kunnen automatisch overschakelen naar de nieuwe vergunning, terwijl de gewezen VVC-chauffeurs niet zeker zijn om een vergunning binnen te halen gezien de numerus clausus", stelde Cieltje Van Achter (N-VA), voor wie de Brusselaar de dupe is van dit taxiplan.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , taxiplan , VVC-sector , Brusselse N-VA , Brusselse MR