De meeste metrostation zijn ondertussen uitgerust met liften, maar in enkele belangrijke overstapstations laten die nog even op zich wachten. Onaanvaardbaar, vindt Eric Laureys, CD&V-kandidaat voor het Brussels parlement.
'Overstapstations metro moesten eerst liften krijgen'
In 2002 was Maalbeek het allereerste metrostation waar liften geïnstalleerd werden. Sindsdien werden meer dan vijftig andere stations uitgerust. Dit en volgend jaar komen onder meer nog de stations Clemenceau, Madou, Hallepoort en Park aan de beurt.
Langzaam maar zeker wordt de Brusselse metro dus beter toegankelijk gemaakt voor ouderen, mensen met kinderwagens, zwaar geladen toeristen of mensen in een rolstoel. Toch blijven er nog enkele blinde vlekken bestaan op het (pre)metronetwerk en dat zijn niet van de minste.
“Voor Beekkant, Montgomery of het Noordstation zijn nog geen concrete plannen om liften te installeren”, zegt Eric Laureys. “Nochtans zijn het belangrijke stations, waar heel veel mensen moeten overstappen. ”
'Geen plan'
Volgens de CD&V-kandidaat heeft het Brussels Gewest niet de juiste prioriteiten gelegd bij het bepalen van de volgorde van de stations die werden aangepakt. “Er was eigenlijk geen plan”, klinkt het. “Men heeft liften geïnstalleerd waar de gelegenheid zich voordeed omdat er bijvoorbeeld een algemene renovatie gebeurde. Het gevolg is dat alle “gemakkelijke” stations zijn uitgerust, maar enkele van de meest gebruikte niet. Beekkant, Montgomery en het Noordstation zien elk jaar ruim 10 miljoen reizigers passeren.”
De liften worden geplaatst door Brussel Mobiliteit. Die administratie viel de voorbije legislatuur onder de bevoegdheid van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). In het verleden droegen Brigitte Grouwels en Jos Chabert de verantwoordelijkheid voor het dossier, allebei partijgenoten van Laureys. Die pleit ervoor om de volgende legislatuur werk te maken van de ontbrekende liften.
“Iedereen moet ten volle kunnen leven in deze stad. Een goed begaanbare openbare ruimte is daarvoor noodzakelijk”, aldus nog Laureys. “Een stad die sterk is voor haar zwakste inwoners, is een stad die ook goed is voor iedereen.”
Defecte roltrappen
De situatie in de liftloze stations wordt nog bemoeilijkt door de regelmatig defecte roltrappen. In dat verband geeft Brussel Mobiliteit wel mee dat onder meer Montgomery normaal dit jaar nieuwe roltrappen krijgt.
Sinds enkele jaren worden alle oude roltrappen systematisch vernieuwd. Sinds 2015 zijn er al een tachtigtal geplaatst en dit jaar worden er 26 geplaatst. De nieuwe exemplaren zouden minder vaak defect moeten zijn. Ze kunnen vanop afstand worden heropgestart.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , metro
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.