Paaltjes Bogaardenstraat dreigen voor tweespalt te zorgen

© BRUZZ
02/03/2022

De enige plaats in de Stad Brussel waar paaltjes fietsers beschermen tegen het autoverkeer is in de Bogaardenstraat in het centrum. Daar zorgen ze sinds vorige week volgens de uitbater van een lokale bed & breakfast echter voor verkeersproblemen. Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen/Ecolo) nuanceert.

De paaltjes om het fietspad van de rijweg af te schermen, zouden moeten zorgen voor meer veiligheid voor actieve weggebruikers. Ze kwamen er op vraag van de naburige basisschool Sint-Joris. Maar slechts enkele uren na de installatie waren er al problemen. Een vrachtwagen kwam vast te zitten door een gebrek aan ruimte.

'Niet veiliger'

Vandaag uit Mario Knip, de uitbater van een bed & breakfast halverwege de Bogaardenstraat, zijn bezorgdheid over de functionaliteit en veiligheid van de geïnstalleerde paaltjes.

"Wie met de wagen stilstaat, veroorzaakt sowieso een opstopping. Ik zie niet in hoe dit voor een verbetering zorgt"

Mario Knip, zaakvoerder

"Na wat opzoekingswerk online, ontdekte ik dat die paaltjes eigenlijk heel onveilig zijn voor fietsers. Ze worden dan ook afgeraden door de Fietsersbond hier in België. En Nederland heeft zelfs besloten om alle paaltjes aan fietspaden weg te halen. Te gevaarlijk," beweert Knip.

Vooralsnog ondervindt hij vooral problemen bij de levering en ophaling van het hotel-linnen aan zijn zaak. Ook Hotel Mirabeau, net naast de zaak van Knip, klaagt over het feit dat er voor taxi's en leveringen geen plaats meer is.

"Het is al niet makkelijk om een bedrijf te overhalen om te leveren in centrum Brussel. Nu kunnen ze niet meer halt houden voor de deur, anders wordt de hele weg geblokkeerd. Ik ben bang dat het bedrijf zal stoppen met leveren en dat we dan geen andere leverancier meer vinden."

Veilig en vlot

Maar belangrijker natuurlijk is de vlotte doorstroom van voertuigen van de politie en de brandweerdiensten. Door de paaltjes kunnen wagens in de straat niet meer makkelijk uitwijken om de doorgang vrij te maken.

"Stilstaan is wettelijk toegelaten in de straat, maar het zorgt nu voor opstoppingen. Ik heb weet van een chauffeur die ten onrechte werd beboet. Ik zie niet in hoe dit voor een verbetering zorgt," getuigt de zaakvoerder. In de straat wordt momenteel ook gewerkt aan de glasvezelverbinding van Proximus, een werk van lange adem voor de provider in het centrum van de stad. Ook zij hebben daarvoor de volledige breedte van de straat nodig.

Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt kondigde de plaatsing van de paaltjes vorige week aan en is nog altijd tevreden over de wijziging. "Ik heb nog maar twee klachten gehad over de paaltjes op zich. Die paaltjes zijn er omdat we net enorm veel klachten kregen over chauffeurs die op het fietspad reden en parkeerden – ook van bezorgde ouders van de kinderen in Sint-Joris."

"Chauffeurs en zaakvoerders klagen dat ze niet meer op het fietspad kunnen met de wagen, maar net daarom hebben we die paaltjes geïnstalleerd"

Schepen Bart Dhondt

Na het probleem met de vrachtwagen afgelopen week, blijft de stad de situatie evalueren. "We staan in contact met de MIVB om te bekijken of er punctuele verbeteringen moeten en kunnen gebeuren. Maar de draaicirkels werden allemaal gedetailleerd berekend voor bussen én vrachtwagens, door de experten straatplanning van de stad. Iedereen zou moeten kunnen passeren, als ze de bochten secuur maken."

"Het kan zijn dat mensen klagen dat ze niet meer op het fietspad kunnen met de wagen", vraagt de schepen. "Het is net om precies dat te vermijden dat we de paaltjes hebben geïnstalleerd. Dat mocht voorheen toch eigenlijk al niet. We volgen de situatie wekelijks op."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , fietsinfrastructuur , fietspaaltjes , fietspaden , Bart Dhondt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni