We stonden afgelopen jaar 27 procent minder lang in de file dan een jaar eerder. Dat maakt dat Brussel intussen op plaats 17 staat in de lijst van meest verzadigde filesteden wereldwijd, terwijl onze hoofdstad in 2021 nog op de derde plaats stond. Het openbaar vervoer wint terrein.
Pendelaars staan 27 procent minder lang in Brusselse files
In 2022 verloren we gemiddeld 98 uur in files in de hoofdstad. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Amerikaanse bedrijf Inrix over files in meer dan 1.000 steden over de hele wereld.
Voor het tweede jaar op rij is Londen de meest fileverzadigde stad ter wereld: Londense automobilisten zaten in 2022 gemiddeld 156 uur vast in files. Chicago staat op de tweede plaats met 155 uren file en Parijs vervolledigt de top 3 met 138 uur fileleed afgelopen jaar.
Slechts zeven steden in de top 25 hebben hun fileleed tussen 2021 en 2022 zien afnemen. Brussel valt daarbij op met een daling van 27 procent minder verloren tijd in de file.
Brussel is trouwens niet de enige Belgische stad in die top 1.000. Ook Antwerpen (plaats 68), Luik (181), Namen (205), Bergen (234), Kortrijk (388) en Charleroi (478) komen erin voor.
Inrix berekende de reistijden door enkel te kijken naar de tijd die nodig is om vanuit de omliggende wijken naar en van de belangrijkste werkgelegenheidscentra in een stedelijk gebied te reizen. De studie gebruikte daarvoor geanonimiseerde GPS-gegevens om de meest frequente routes en bestemmingen in een regio te identificeren en zo een nauwkeuriger beeld te krijgen van het woon-werkverkeer in die regio.
Openbaar vervoer
Misschien heeft het feit dat we minder in de file staan wel te maken met de populariteit van het openbaar vervoer. Die is afgelopen jaar namelijk gestegen en domineert het woon-werkverkeer in onze hoofdstad. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Acerta, zo schrijf Het Nieuwsblad.
In 2022 vertegenwoordigde de (bedrijfs)wagen nog maar 43 procent van het Brussels verkeer, terwijl dat een jaar eerder nog 45 procent was. Het openbaar vervoer (trein-metro-tram-bus) bereikt ondertussen bijna 47 procent van de werknemers in de hoofdstad, en steekt daarmee de auto voorbij.
Daarnaast gaat ook 16 procent van de werknemers met de fiets naar het werk. “In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is er al langer geen sprake meer van Koning Auto," zegt Niko Smeets, Sales Director Acerta Brussel aan Het Nieuwsblad.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , fileleed , filehoofdstad , Brussel Mobiliteit