Op het fietspad op de Kleine Ring met een elektrische fiets

| Op het fietspad op de Kleine Ring met een elektrische fiets.

Pendelen met de fiets bevalt Brusselaars steeds beter

06/02/2023

Sinds 2019 is pendelen met de fiets onder Brusselse werknemers met 65 procent toegenomen. Dat is voornamelijk te danken aan de opkomst van de elektrische fiets en financiële prikkels zoals fietsvergoedingen.

In heel België wint de fiets sterk aan populariteit voor het woon-werkverkeer. In vergelijking met 2005 is er sprake van een stijging met 80 procent. Daarmee is de fiets intussen het belangrijkste vervoersmiddel voor 14,1 procent van de Belgische werknemers. Dat blijkt uit de zesde editie van de enquête die de FOD Mobiliteit en Vervoer om de drie jaar organiseert onder alle werkgevers uit de private en publieke sector.

Die toename is volgens FOD Mobiliteit niet alleen te danken aan de opkomst van elektrische fietsen en speedpedelecs, maar ook aan de inspanningen van werkgevers om duurzamere vervoersmiddelen bij hun werknemers te promoten.

Hoewel Vlaanderen met 20 procent nog steeds het grootste aandeel fietsende werknemers telt, tegenover 7 procent in Brussel en amper 2 procent in Wallonië, is de stijging de voorbije jaren veruit het grootst in het Brusselse Gewest. Sinds het laatste verslag in 2019 is het aantal fietsgebruikers er met tweederde toegenomen.

Dat komt omdat de Brusselse werkgevers over het algemeen meer maatregelen nemen om duurzame vervoerswijzen aan te moedigen. De grotere werkgevers in Brussel hebben door de bedrijfsvervoerplannen de wettelijke verplichting een aantal maatregelen in te voeren zoals een jaarlijkse actie om alternatieven voor de wagen te promoten. Ook moet een fietsenstalling worden geïnstalleerd die voldoende parkeerplaatsen voor de werknemers en bezoekers telt.

De fietsvergoeding, die tot 25 cent per kilometer belastingvrij is, wordt intussen door bijna alle grote werkgevers aangeboden. 73 procent van de bevraagde werkgevers biedt ook een overdekte fietsenstalling.

Koning Auto

Toch leidt het feit dat meer Belgische werknemers kiezen voor de fiets niet meteen tot een grote daling in het autogebruik. Meer zelfs, in Wallonië is het gebruik van de wagen groter dan bij het begin van het onderzoek in 2005.

In Brussel zorgde de keuze voor het openbaar vervoer van steeds meer werknemers wel voor een vermindering van het wagengebruik. Alleen, door de gezondheidscrisis vertraagde die trend en was er zelfs even sprake van een terugval. Vooral het treinverkeer richting hoofdstad kreeg een deuk.

Vorige maand schreef BRUZZ al dat de openbare vervoersmaatschappij MIVB in 2022 afklopte op 337,7 miljoen reizigers, 21 procent minder dan in 2019, het jaar vóór corona.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni