Verschillende bewoners en handelaars uit Neder-Over-Heembeek maken zich zorgen over de nieuwe tramlijn die er in 2025 zou komen. Op 2 maart hielden ze een burgerinterpellatie. Zonder succes, maar ze zijn niet van plan om het op te geven. Hun laatste actie, een petitie, verzamelde 1.256 handtekeningen.
Petitie tegen nieuwe tramlijn Neder-Over-Heembeek verzamelt 1.256 handtekeningen
Gedurende tien dagen kregen bewoners de kans om de petitie 'neen tegen een tram, ja tegen een bus' te ondertekenen. Na afloop werden er 1256 handtekeningen verzameld. Die willen ze overhandigen aan minister-president Vervoort, burgemeester Close en Schepen van Economische zaken en Werkgelegenheid Fabian Maingain. “Investeren in een nieuwe tramlijn is onnodig wanneer een bus ook kan," aldus Geertrui Adam, voorzitter van de handelsvereniging. "Als er iets is waarin geïnvesteerd moet worden, is het parking. Veel straten waar de tramlijn zou lopen, zijn smalle winkelstraten. Leveranciers hebben het nu al moeilijk met leveren. Laat staan wanneer er een tramlijn zou lopen.”
“Als er iets is waarin geïnvesteerd moet worden, is het parking.”
Daarnaast zorgde de gezondheidscrisis al voor heel wat sluitingen van handelszaken in de gemeente. “De werken aan de nieuwe tramlijn zouden vier jaar duren. Waarschijnlijk langer. Heel wat winkeliers zullen die niet overleven,” zegt Adam.
Een elektrische of hybride bus is wel een optie. “Het enige voordeel dat een tram tegenover een bus heeft, is de capaciteit. Voor de rest zijn er enkel nadelen aan verbonden: de kostprijs, de duur van de aanleg, lawaai, de onvermijdelijke trillingen van de tram etc.,” aldus Adam. De betrokken bewoners zijn van plan nog een burgerinterpellatie te houden tijdens een volgende Gemeenteraad van de Stad Brussel.
Burgerpanel
In 2019 werd een studie opgestart over de impact en de voor- en nadelen van de verschillende vervoerswijzen voor een verbinding tussen het Rogierplein en het centrum in Neder-Over-Heembeek. Die studie had twee objectieven: het bevestigen van de tram als modus en het vastleggen van het tracé. Zowel het gewest, de Stad Brussel, de MIVB als burgers en bedrijven werden samengebracht om in overleg met elkaar een akkoord te bereiken.
In februari werd het tracévoorstel door de Brusselse Regering goedgekeurd. In juni werd een oproep tot het indienen van kandidaturen voor een nieuw burgerpanel gedaan. De burgers zijn gekozen via een online stemming en de eerste panelvergadering zal op 11 september plaatsvinden. "Er is dus wel degelijk sprake van burgerparticipatie," aldus Els Wauters, woordvoerder van Arnaud Pinxteren (Ecolo-Groen), schepen van Burgerparticipatie.
Route
De route van de nieuwe tramlijn gaat van het Militair Hospitaal naar het Rogierplein en doet onderweg onder meer de Heembeekstraat, de François Vekemanstraat, de Groene Weg, de Solvaysite en de Tyraslaan aan om zo de dichtbewoonde zones van Neder-Over-Heembeek en de bedrijven goed te bedienen.
Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Mobiliteit , geertrui adam
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.