Het blijft onduidelijk hoe het toekomstig traject van tram 7 eruit zal zien. Die lijn wordt verlengd om zo Ukkel op termijn te verbinden met Sint-Gillis en Vorst. Een van de pistes is om de tram via een tunnel onder het Park van Vorst te laten lopen. Die groene long wordt vanaf oktober gerenoveerd en dus begint de tijd te dringen om het finale traject vast te leggen.
Renovatie Park van Vorst zet druk op verlenging tram 7
De aanleg van een tramlijn bij het Park van Vorst is een gevolg van de omvorming van premetrolijn 3 tot een volwaardige metrolijn. Die ingreep zal gevolgen hebben voor de tramlijnen in Vorst. Tramlijnen 4 en 51 zullen aan Albert niet meer onder de grond verder kunnen zoals vandaag. Albert wordt een metroterminus en wordt ook het eindpunt voor trams 4, 7 (verlengd vanaf Vanderkindere) en 51.
Geen ideale situatie, dus wil de Brusselse regering tram 7 doortrekken naar Albert en vervolgens naar Laag-Vorst via het Park van Vorst. Of dat onder het Park van Vorst zal zijn of bovengronds langs de Koninklijke Maria Hendrikalaan is ondanks meerdere studies naar het gewenste traject nog niet duidelijk. Een bovengrondse tramlijn ligt wegens de impact ervan op de buurt gevoelig bij bewoners.
Wachten op participatietraject
De buurt stuurt dus aan op een ondergrondse tunnel voor tram 7. De MIVB stelde een participatiebureau aan zodat de wijk zijn mening kon geven over de verlenging van de tramlijn. "Maar door de coronacrisis en het verbod op samenscholingen kon dat overleg niet plaatsvinden. Die inspraakmomenten zijn verplaatst naar september", legde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) uit in het parlement.
Concreet zullen er vier data vastgelegd worden waarop reizigers en bewoners van de gemeenten Sint-Gillis, Vorst en Ukkel hun mening kunnen geven. Er komt een infoavond waarop de recentste impactstudie uitgevoerd door de MIVB wordt toegelicht, gevolgd door een workshop, een plaatsbezoek in het Park van Vorst en een syntheseavond om de resultaten van het participatietraject voor te stellen.
De nieuwste impactstudie legde de opties naast elkaar, dus verschillende bovengrondse tracés als alternatief voor de route onder het Park van Vorst. Die worden met elkaar vergeleken op vlak van haalbaarheid en impact op de buurt. "De Brusselse regering maakte geen voorkeur bekend. Dat zal pas gebeuren zodra het participatietraject met buurtbewoners is afgerond", aldus Van den Brandt.
Tunnelzone ontwijken
Lokale politici, maar ook enkele parlementairen maken zich zorgen over de vertraging die het dossier oploopt. Vanaf oktober start Beliris met de langverwachte renovatie van het Park van Vorst. "Ik mag hopen dat er tegen dan een beslissing gevallen is over tram 7, zodat de eventuele bouw van de tramtunnel gecoördineerd kan verlopen met de renovatie. Het zou schandalig zijn als de werken in het park ons verplichten om een traject te kiezen dat loopt via de Maria Hendriklaan", aldus parlementslid Christophe De Beukelaer (CDH). "Ik maak me eerlijk gezegd grote zorgen."
Bouwheer Beliris en de gemeente Vorst sussen. In een eerste fase zullen de gebouwen in het Park van Vorst onder handen genomen worden. De werken gaan meerdere jaren duren. Als er na die eerste fase nog geen duidelijkheid is over het traject van tram 7, kan er gestart worden met de heraanleg van andere delen van het park waar al zeker geen ondergrondse tunnel zal lopen.
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , verlenging tram 7 , Park van Vorst
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.