Een petitie tegen de versmalling van de Sylvain Dupuislaan heeft intussen al meer dan 1.000 handtekeningen verzameld. Buurtbewoners en winkeliers zijn woedend sinds het Gewest er een rijstrook verving door een busstrook. Dat weet La Dernière Heure.
Petitie tegen versmalling Sylvain Dupuislaan verzamelt meer dan 1.000 handtekeningen
De verkeerssituatie op de Sylvain Dupuislaan wordt donderdag besproken in de gemeenteraad nadat bewoners en handelaars zich woedend uitspraken over de versmalling van de laan. De petitie tegen de vernauwing, die meer dan 1.000 handtekeningen haalde, zal dan ook worden voorgelegd.
Begin juni heeft het Gewest beslist een rijstrook te vervangen door een busstrook, die ook kan gebruikt worden door taxi’s en fietsers. De versmalling van de Sylvain Dupuislaan kadert in het initiatief van minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om 40 km extra fietspad aan te leggen in onze hoofdstad.
Files
Volgens de buurtbewoners en de handelaars staan er sinds de versmalling immense files in de Sylvain Dupuislaan tot aan de Brusselse ring. Ze hekelen ook dat ze geen enkele inspraak hebben gekregen op de beslissing: “De impact van de vernauwing is een echte ramp,” klinkt het in La Dernière Heure. “We vragen ons dan ook af of er vooraf een onderzoek is gedaan naar de neveneffecten van deze ingreep. De enkele rijstrook kan het verkeer dat van de ring komt niet aan. Dit veroorzaakt files op beide afritten van de ring en kan dodelijke ongevallen als gevolg hebben.”
Het kruispunt tussen de Maria Groeninckx-De Maylaan en de Sylvain Dupuislaan is volgens de buurtbewoners overdag ook volledig geblokkeerd. “Bestuurders nemen hierdoor woonstraten langs de Dupuislaan wat verder gevaar met zich mee brengt. Er is nu ook geluidsoverlast in die straten,” klinkt het nog.
Tenslotte concluderen de bewoners en de handelaars dat voor de regionale ingreep alles veel beter verliep: “Er bestond al een tweerichtingsfietspad, gescheiden van de autowegen en goed beveiligd. Het verwijderen van de rijstrook was totaal onnodig, want fietsers blijven de oude infrastructuur gebruiken in plaats van de nieuwe, waarvan de veiligheid dan ook zeer twijfelachtig is. Wie wil er nu fietsen met een gehaaste buschauffeur achter zich aan? En veroorzaken alle files die hier nu staan niet veel meer vervuiling?”
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Sylvain Dupuislaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.