Er ligt een ontwerp klaar voor een veilige fietsweg tussen Sint-Martens-Bodegem, een deelgemeente van Dilbeek, en Jette. Als alles goed loopt, zouden de werken in 2021 van start kunnen gaan. De kosten voor het 5,5 kilometer tellende fietspad worden geraamd op een slordige 4,5 miljoen euro.
Plannen voor fietssnelweg tussen Dilbeek en Brussel kosten 4,5 miljoen euro
Dat schrijft het Nieuwsblad. De fietssnelweg die Sint-Martens-Bodegem met Jette moet verbinden, moet in de toekomst deel uitmaken van een 55 kilometer tellend fietspad dat van Gent via onder meer Aalst, Denderleeuw, Ternat en Dilbeek naar Brussel zou leiden.
Omdat het hele zogenaamde F2-tracé in één keer aanleggen onmogelijk is, worden hier en daar al delen voorbereid. Eén daarvan is het stuk tussen Dilbeek en de hoofdstad, dat volgens de plannen langs spoorlijn 50 zou worden aangelegd.
“Het ontworpen traject start aan het station van Bodegem en sluit aan op de fietssnelweg F212 in Jette,” zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V) aan het Nieuwsblad. “Dat is ideaal omdat er aan het traject langs de sporen weinig conflictpunten of hoogteverschillen zijn.”
Nieuwe tunnel
Volgens Marijn Struyf van De Werkvennootschap zal het om een comfortabel tracé gaan. “De fietssnelweg zal vier meter breed zijn en autovrij zijn. Waar het fietspad het autoverkeer kruist, krijgen de fietsers voorrang,” klinkt het.
Daarnaast wordt over het hele traject verlichting voorzien en werden enkele oplossingen bedacht voor knelpunten. Zo zal in de doorgang bij de tunnels onder de E40 een extra tunnel worden gecreëerd voor de fietser.
De Werkvennootschap werkt het studiewerk van de provincie het komende anderhalf jaar verder uit. Als alle procedures en vergunningen vlot verlopen, kan de aanleg starten in 2021. De kosten voor het deeltraject worden geraamd op 4,5 miljoen euro.
Lees meer over: Jette , Mobiliteit , fietssnelweg , F2-tracé , Sint-Martens-Bodegem
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.