Verkeersinstituut Vias wil de pakkans voor dronken chauffeurs verhogen door snelheidscontroles te privatiseren. Dat schrijven De Standaard en Gazet van Antwerpen maandag. "Zo hebben meer agenten de handen vrij om alcoholcontroles uit te voeren", klinkt het.
"Privatiseer deel van snelheidscontroles", zegt verkeersinstituut
Steeds meer automobilisten rijden 's nachts onder invloed van alcohol, blijkt uit recente cijfers van Vias. Bovendien bezondigen steeds meer 26- tot 39-jarigen zich aan dronken rijden. "Een zorgwekkende evolutie", zegt woordvoerder Stef Willems. Het aantal controles moet omhoog, vindt het instituut dat met een voorstel komt.
Als de overheid een deel van snelheidscontroles privatiseert, hebben politieagenten meer ruimte om zich bezig te houden met alcoholcontroles. Die geprivatiseerde snelheidscontroles kunnen alleen onder strikte criteria, bepaald door de politie. Willems verwijst naar Frankrijk, waar privébedrijven via mobiele teams snelheidscontroles uitvoeren. "De wagens rijden op vaste trajecten die door de politie worden bepaald", zegt Willems. "De bedrijven worden niet betaald per boete, wel per rit."
Lees meer over: Mobiliteit , alcoholcontrole , snelheidscontrole , Vias , verkeersinstituut , privatiseer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.