Ondanks Brussels proefproject zijn geluidsflitspalen nog niet voor morgen

CD
© BRUZZ
09/08/2024

De partijen die onderhandelen over een federale regering willen in de toekomst te luide voertuigen beboeten via geluidsflitspalen. In Brussel is er al een proefproject afgerond: moto's en - niet verrassend - voertuigen met sirenes zijn het luidst, maar ook snelheid speelt een grote rol. Toch staat de technologie nog niet op punt.

Vorig jaar heeft Leefmilieu Brussel twee prototypes van geluidsflitspalen getest. Zo'n toestel is uitgerust met verschillende microfoons en camera's die kunnen detecteren welk voertuig te veel lawaai maakt.

Het doel was vooral om data te verzamelen over welke voertuigen het luidst zijn. "Uit onze analyses blijkt dat het vooral om voertuigen met sirenes en moto's gaat", zegt Catherine Lecointre, geluidsexperte bij Leefmilieu Brussel. Met die data kan de Brusselse regering aan de slag. Zo werd eerder al beslist dat sirenes minder luid zullen zijn vanaf 2025.

Daarnaast merkten de onderzoekers op dat de snelheid een grote impact heeft op het geluid. "Dat toont aan dat de zone 30 echt wel belangrijk is", zegt Lecointre.

Boetes

De federale onderhandelaars willen een stapje verder gaan en de toestellen inzetten om de zogenaamde knalpotterreur te beboeten. Maar dat laat de huidige wetgeving niet toe. "De wetgeving somt nu limitatief op welke overtredingen met onbemande camera’s kunnen vastgesteld worden, bijvoorbeeld overdreven snelheid. Om ook andere overtredingen zoals geluidsoverlast vast de stellen, is er een aanpassing van de wetgeving nodig", legt onderhandelaar van Vooruit Joris Vandenbroucke uit.

Vandenbroucke benadrukt dat er nog niets beslist is. "Maar het is mijn aanvoelen dat er draagvlak voor bestaat."

Technologie

Maar zelfs al komt het wetgevend kader snel in orde, dan nog is de kans klein dat de flitspalen in de nabije toekomst al ingezet zullen worden. "De technologie moet nog verder ontwikkelen", legt Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut VIAS uit.

"De technologie staat niet op punt. Als een auto te snel rijdt bijvoorbeeld, kan het toestel de geluidsoverlast al niet meer detecteren."

Stef Willems

VIAS

Hij verwijst naar de geluidsflitspalen die in Frankrijk getest worden. "Als een auto te snel rijdt bijvoorbeeld, kan het toestel de geluidsoverlast al niet meer detecteren. En als twee voertuigen op hetzelfde moment passeren, kan het toestel niet bepalen welke van de twee te luid is."

Willems opteert voor meerdere proefprojecten op basis van de technologie in Frankrijk "in plaats van blind aankopen te doen".

Huidig minister van leefmilieu Alain Maron (Ecolo) kon niets kwijt over de toekomst van geluidsflitspalen in Brussel. "Dat is een vraag voor de volgende Brusselse regering", klonk het bij zijn woordvoerder.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni