De Brusselse regering heeft ingestemd met het hervormingsplan voor de taxisector van mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). Amper enkele uren later benadrukte minister-president Rudi Vervoort (PS) echter dat er nog overleg volgt met de sector. De oppositie heeft vragen bij de rol van enkele PS-parlementsleden.
PS blijft verdeeld over taxiplan
Lees ook: Ontwerpordonnantie taxiplan goedgekeurd
Het is de derde en misschien wel ultieme poging van Smet om de taxisector helemaal te herorganiseren. De laatste versie van zijn taxiplan voorziet er nog altijd in om de licenties persoonsgebonden te maken, maar er komt een overgangsperiode tot 2030. Dat geeft taxibedrijven en -chauffeurs de tijd om te blijven werken binnen het bestaande systeem en zo hun investering terug te verdienen. Sommige bestuurders hebben een lening lopen omdat ze op de zwarte markt 30.000 tot 100.000 euro betaalden voor een licentie.
De lange overgangsperiode is er gekomen omdat het juridisch en politiek niet haalbaar bleek om een compensatiemechanisme voor de bestaande licenties uit te werken. Daarnaast komt er een taskforce om de controles op inbreuken tegen de wetgeving op te voeren. Of de aanpassingen komaf kunnen maken met de verdeeldheid binnen de taxisector is nog maar de vraag.
"Enkele parlementsleden van de PS staan heel dicht bij kleine taxibazen die elke keer druk zetten om de zaak te blokkeren"
Amper enkele uren na de aankondiging van de goedkeuring door Smet, temperde minister-president Rudi Vervoort (PS) de verwachtingen. “Zonder een evenwichtig akkoord in overleg met de sector zal de hervorming niet doorgevoerd worden,” klonk het.
Ondertussen maakten PS-parlementsleden Jamal Ikazban en Ridouane Chahid ook al duidelijk dat ze het plan zoals het nu voorligt waarschijnlijk niet zullen goedkeuren in het parlement. Ze vrezen sociale achteruitgang voor de chauffeurs. Het is niet de eerste keer dat het hervormingsplan tegenwind krijgt binnen de grootste meerderheidspartij. Dat roept vragen op bij MR-fractieleider Vincent De Wolf.
“Enkele parlementsleden van de PS staan heel dicht bij kleine taxibazen die elke keer druk zetten om de zaak te blokkeren,” liet De Wolf optekenen in La Capitale. “Het is normaal dat parlementsleden het maatschappelijk middenveld vertegenwoordigen, maar de deontologie verplicht ons om een onderwerp te bekijken vanuit het algemeen belang en in volle onafhankelijkheid tegenover de betrokken sectoren. Ik heb dan ook vragen bij de onafhankelijkheid van sommige parlementsleden.”
In een reactie op de uitlatingen van De Wolf verwondert Sam Bouchal, voorzitter van de Fédération Belge des Taxis (FeBeT), er zich dan weer over dat de Franstalige liberalen niet meer inzitten met de “kleine ondernemingen en zelfstandigen” van de Brusselse taxisector. “Of zijn dat geen Brusselse bedrijven in de ogen van de MR?” aldus Bouchal, die maandagmorgen zijn bezorgdheden over het taxiplan mocht toelichten op het PS-partijbureau.
De kern van de zaak blijft dat veel taxibedrijven liever niet de concurrentie aangaan met Uber, ook al zullen chauffeurs die voor dat onlineplatform werken aan dezelfde regels moeten voldoen. Smet wordt verweten voor Uber te rijden en met minder dan een verbod op het omstreden Amerikaanse bedrijf, zullen sommigen nooit tevreden zijn.
Het probleem is dat het op basis van de huidige wetgeving moeilijk is om Uber aan banden te leggen. Een ordonnantiewijziging dringt zich dus sowieso op. Als het deze bestuursperiode niet lukt, mag de volgende regering het opnieuw proberen. Het valt nog te bezien of de partijen die dan de dienst uitmaken meer oren zullen hebben naar de verzuchtingen van de taxibazen.
Het mag duidelijk zijn dat het taxiplan nog een hele weg heeft af te leggen. Maandag begon nieuw overleg met de sector, maar het plan wordt ook nog eens voorgelegd aan de mobiliteitscommissie en de sociaal-economische raad van het gewest. Daarna moet ook de Raad van State zijn fiat geven en ten slotte zal het Brussels Parlement moeten stemmen over de ordonnantiewijziging. In het beste geval kan het taxiplan volgend jaar in werking treden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , taxiplan , Uber
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.