De PVDA/PTB - regelmatig de 'partij van de auto' genoemd – wil óók een stad met schone lucht en vlot verkeer. Toch was de partij meer dan eens te vinden aan de kant van de protesten tegen het mobiliteitsplan Good Move. De voorzitter van PTB/PVDA Brussel, Giovanni Bordonaro, legt uit hoe het zit. "Het is niet omdat we de stad niet in mazen willen opdelen, dat de auto koning blijft in Brussel."
PTB/PVDA na protest tegen circulatieplan Kuregem: 'Wij willen óók fietspaden en busbanen'
Lees ook: Joost Vandecasteele verlaat Brussel: ‘Ik kan geen kinderen grootbrengen in een laffe stad'
De PTB/PVDA wordt regelmatig geassocieerd met de protesten tegen het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Recent nog haalde schrijver Joost Vandecasteele uit naar de Bordonaro, die voorzitter is van PTB/PVDA op niveau van het Brussels Gewest en gemeenteraadslid in Anderlecht. Hij had in september vorig jaar het Anderlechtse circulatieplan dood verklaard en dit een ‘overwinning’ genoemd.
In dat bericht - dat overigens een update kreeg met meer nuancering - schrijft Bordonaro over de 'overwinning' en ook over het feit dat Susanne Müller-Hübsch (Groen) met politiebegeleiding leeft. De ‘overwinning’ slaat op de "overwinning van de bewoners die gehoord wilden worden," legt Bordonaro nu uit, niet op de politiebegeleiding voor Müller-Hübsch.
PTB/PVDA gelooft dat Good Move op verkeerde wijze werd ingevoerd, met name omdat de burger te weinig is gehoord in het proces. "Het plan verdeelt de mensen. Zij die normaal met de auto naar huis gaan, voelen zich uitgesloten. Het was gewelddadig, ik heb huilende mensen aan de telefoon gehad, die me zeiden dat ze niet wisten hoe ze thuis moesten geraken. Ze waren geschokt, overal stonden ineens betonblokken."
In verschillende gemeentes steunde PTB/PVDA daarom het protest dat werd georganiseerd door onder andere actiegroepen zoals Mauto Défense en Non Au Plan Good Move. Soms werd dat protest gewelddadig. Denk aan de vernielde verkeersborden in Schaarbeek en de bedreigingen aan het adres van Müller-Hübsch.
PTB/PVDA zegt niet tegen mobiliteitswijzigingen te zijn, maar wel tegen de filosofie van Good Move, die de stad in rustige wijken wil opdelen - mazen genoemd - en doorgaand verkeer over de grote assen wil leiden. "Het is niet omdat we de stad niet in mazen willen opdelen dat de auto koning blijft in Brussel," zegt Bordonaro. "Het probleem met het circulatieplan was dat er files kwamen in de andere straten. Daardoor duurde het veel langer om thuis te komen."
Dat zal de automobilist volgens Bordonaro niet overtuigen om voor een ander vervoermiddel te kiezen. De PTB/PVDA wil het aanbod van alternatieven voor de auto eerst verbeteren. "De PTB/PVDA Anderlecht is altijd voorstander geweest van het fietspad op de Poincarélaan en zou ook vragende partij zijn voor een busbaan op de Birminghamstraat."
"We willen het vervoer efficiënter en aantrekkelijker maken," zegt Bordonaro. Denk aan een hogere frequentie van bus- en metroverkeer tijdens de spits, meer late treinen en betere verbindingen met de Rand. "Op deze manier willen we mensen aanmoedigen om de auto te laten staan."
Lees meer over: Mobiliteit , Kuregem