Op 17 oktober gaat Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) samenzitten met de gemeenten, politiezones en deelstepoperatoren over hoe de overlast door de steps te beperken. Dat heeft de minister dinsdag gezegd tijdens de parlementaire commissie Mobiliteit. “We gaan het over alle thema’s hebben.”
Regelmatig overleg tussen Gewest en gemeenten met deelstepoperatoren
Dinsdag kondigde de gemeente Evere aan dat ze staanplaatsen voor deelsteps zal voorzien. Oudergem kondigde twee weken geleden nog enkele maatregelen aan om de overlast door deelsteps te beperken. Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel en Sint-Joost ondernamen al gelijkaardige stappen. De onvrede bij bepaalde gemeenten is groot, zeker nadat bleek dat verbodszones voor deelsteps zich zo goed als allemaal in Brussel-Stad bevinden.
“Is er overleg gepland met de verschillende gemeenten en operatoren?”, vroegen verschillende parlementsleden dan ook tijdens de commissie Mobiliteit. Zij hebben het over een “mobiliteit aan twee snelheden” en klagen het gebrek aan eenvormigheid aan.
Drop-offzones
Maar het Gewest gaat wel degelijk samenzitten met de betrokken actoren om het deelstepbeleid te bespreken. “Op 17 oktober vindt er overleg plaats met de gemeenten, politiezones en operatoren”, zei Van den Brandt in de commissie Mobiliteit.
“We zullen alle thema’s aanhalen: parkeerzones, verbodszones, vandalisme en klachten rond het niet bedienen van bepaalde gebieden. Het is belangrijk om elkaars argumenten te horen.” Het is ook de bedoeling dat zulke overlegmomenten regelmatig plaatsvinden, "om de twee of vier maanden", aldus Van den Brandt.
De verbodszones worden al op gewestelijk niveau vastgelegd, maar parkeerzones zijn er alleen nog maar in bepaalde gemeenten die daarvoor zelf het initiatief genomen hebben. “We moeten wel degelijk werken met drop-offzones”, aldus Van den Brandt. “Parkeren in zo’n zone zullen we niet opleggen, maar aanmoedigen door die drop-off-zones aantrekkelijk te maken.”
'Nog geen boetes voor foutparkeren'
De deelstepoperatoren riskeren sinds 1 september boetes als de verbodszones niet gerespecteerd worden. Wanneer er een klacht over een foutgeparkeerde step is, krijgt het deelstepbedrijf 24 uur de tijd om die step weg te halen. “Er zijn nog geen boetes uitgedeeld”, bevestigde de mobiliteitsminister. “De steps werden tot nu toe altijd op tijd verwijderd.”
“Verrassend”, vond Julien Uyttendaele (PS). “Misschien wordt daar dan niet genoeg op gecontroleerd.” Bovendien vindt Uyttendaele de termijn van 24 uur te lang. “Wanneer een auto fout geparkeerd staat, krijgt die toch ook geen 24 uur om zich te verplaatsen.”
Sinds dit jaar moeten deelstepoperatoren met groene stroom werken om een licentie te verkrijgen, maar ook dat wordt volgens Uyttendaele onvoldoende gecontroleerd. “Bij de vergunningsaanvraag moet de operator een certificaat van de energieleverancier leveren”, klonk de uitleg van minister Van den Brandt. “Dat zij alleen maar een energiecontract hoeven te tonen, is toch verontrustend. Waarom controleren we dat niet strenger?”, aldus Uyttendaele.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.