Na de sneeuwval van maandag en dinsdag waren er maar liefst 15.000 passagiers gestrand op Zaventem. Driehonderd vluchten waren geannuleerd en er waren veel vertragingen. Ook dinsdag waren er nog veel problemen. Een aantal passagiers moesten zelfs een tweede nacht doorbrengen op de luchthaven.
Reizigers boos op Brussels Airport na chaos door sneeuw
“Ik reis nooit meer via Brussels Airport,” tweet een boze reiziger na de chaos op de luchthaven door de sneeuwval. Veel reizigers zijn misnoegd over het gebrek aan communicatie op Brussels Airport.
'Ongelukkige samenloop van omstandigheden'
Volgens de luchthaven waren de problemen te wijten aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden. “Maandagmorgen bleef het sneeuwen. Al onze 60 reuzemachines werden ingezet om piste 0119 sneeuwvrij te maken. Dat is de enige piste die we mogen gebruiken bij noordenwind, waardoor hoe dan ook slechts een fractie van de vluchten kon doorgaan,” legt woordvoerster Florence Muls uit aan Het Laatste Nieuws.
“Maar plots draaide de wind. Vliegtuigen die klaarstonden om met vertraging te vertrekken, konden plots niet meer opstijgen,” vervolgt ze.
'Wel juist gecommuniceerd'
Volgens Muls is de nodige informatie wel omgeroepen in de luchthaven, maar heeft niet iedereen dat gehoord. “In Zaventem hebben we 600 veldbedden geïnstalleerd en in de Brabanthal in Leuven konden nog eens 500 mensen terecht. Daar bleven de meeste bedjes onbeslapen. Sommige mensen kampeerden liever voor de balie, in de hoop ’s ochtends als eerste weg te geraken,” aldus Muls.
De komende dagen komt de kwestie op tafel van het operationeel overleg op Brussels Airport. “Hier moeten we lessen uit trekken,” klinkt het bij de luchthaven.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , luchthaven , sneeuw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.