De renovatiewerken aan de Wet- en Belliardtunnel waren aangekondigd voor volgend jaar, maar zullen pas in 2025 van start gaan. Dat heeft minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd tijdens de presentatie van het mobiliteitsbudget voor 2024. Om de veiligheid van de tunnels in tussentijd te garanderen, loopt er 24/7 een inspectiemethode.
Renovatiewerken Wet- en Belliardtunnel uitgesteld tot 2025
Tijdens de toelichting van het mobiliteitsbudget zei de minister dat de renovatiewerken aan de Belliard- en Wettunnel definitief worden uitgesteld tot 2025. Het budget voor die werkzaamheden - 22,8 miljoen euro - wordt verschoven naar de begroting van 2025. Volgens het kabinet van de minister is dat uitstel het resultaat van “procedurele redenen”. De vergunningsaanvraag voor de werkzaamheden aan de tunnels werd in september 2022 ingediend. Het openbaar onderzoek werd eind januari afgerond. Bedoeling was dat de werken in 2024 van start zouden gaan.
De Wettunnel ligt onder de Wetstraat en het Robert Schumanplein en verbindt de Jubelparktunnel met de Wetstraat. De Belliardtunnel is veel langer en verbindt de Belliardstraat met de Tervurenlaan enerzijds, en het Reyerscomplex anderzijds - de splitsing bevindt zich onder het Robert Schumanplein. De tunnel is een belangrijke verkeersader in Brussel voor het verkeer dat de hoofdstad wil verlaten.
‘Constante inspecties’
Uit de initiële vergunningsaanvraag valt af te leiden hoe dringend de werkzaamheden zijn. "De vele tunnels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn voor het merendeel niet alleen verouderd, maar worden ook gekenmerkt door technische installaties waarvan de functionele tekortkomingen onvoldoende garanties bieden voor de veiligheid van de gebruikers", staat er te lezen. Pieterjan Desmet, woordvoerder van minister Elke Van den Brandt, stelt echter gerust. “We gebruiken een inspectiemethode toe waarbij de stabiliteit en de veiligheid van de tunnels constant gemonitord wordt. Op basis van die info kunnen wij dag en nacht snel ageren."
Oppositiepartij MR reageerde echter scherp tijdens de commissie. "Ik ben verontwaardigd over uw beleid inzake tunnelbeheer”, zei Brussels parlementslid David Weytsman (MR). “Ik vind het ondoorzichtig, ideologisch, gevaarlijk en hypocriet. U bent bezig de sluiting van de tunnels te organiseren.” Er werd gevraagd om een specifieke commissie aan te stellen om het lot van de Brusselse tunnels in detail te analyseren, maar daar gaat het kabinet van de minister niet op in, aldus nog Pieterjan Desmet.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Wettunnel , Belliardtunnel