| "Men heeft het mobiliteitsprobleem foutief aangepakt", zegt Reynders.

Reynders vernietigend voor mobiliteitsbeleid in Brussel

© Belga
29/05/2018

MR-vicepremier en voorzitter van de Brussels federatie van de Franstalige liberalen Didier Reynders heeft donderdag in de Franstalige zakenclub Cercle de Lorraine in Brussel een vernietigend beeld geschetst van het mobiliteitsbeleid in het Brussels gewest. Voor het uit de hoofdstad bannen van de auto, moeten er alternatieve oplossingen worden voorzien, verklaarde hij.

In het gewest lopen momenteel verschillende grote renovatiewerven aan de weginfrastructuur, met de voorbije dagen de sluiting van drie tunnels van het Reyerscomplex met alle verkeersproblemen van dien. "Om in Brussel te kunnen leven, je kinderen 's morgens naar school te brengen, een bedrijf op te starten of hulpdiensten te ontplooien, is een minimum aan mobiliteit nodig. Deze dagen bereiken we echter een top, waarvan ik nooit dacht dat die bereikt zou worden", stelde Didier Reynders.

Beschuldigende vinger richting groenen

Een van de oorzaken ligt volgens hem bij het Brussels beleid. "Men heeft het probleem foutief aangepakt: men wil de wagen verbieden zonder te denken aan vervoersmodi of gedragingen die deze kan vervangen", stelde het Brusselse liberale kopstuk, dat een beschuldigende vinger richting groenen uitstak. "De aanwezigheid van de ecologisten gedurende tien jaar in de Brusselse regering heeft de ontwikkeling van metrolijnen geblokkeerd."

Het federale fonds Beliris - dat onder de voogdij van Didier Reynders staat - heeft 500 miljoen euro voorzien voor de verlenging van de metro, maar dat project heeft vertraging opgelopen. Dat is volgens Reynders de fout van het Brussels gewest, dat "vergat" de stedenbouwplannen aan te passen, maar ook de gemeentelijke autoriteiten, met name Schaarbeek, waar de vraag tot klassering van de François Rigasquare tot zeer ernstige problemen kan leiden. "Is er echt een wil om dit project, dat mij onontbeerlijk lijkt, te realiseren?", vroeg de vicepremier zich af.

Reynders pleitte ook voor het inrichten van ontradingsparkings zowel binnen Brussel als daarbuiten, naar aanleiding van de verbreding van de Ring.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Didier Reynders

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni