Rubberen boorden maken Brusselse trams toegankelijker voor rolstoelgebruikers

JP
© BRUZZ
09/06/2021

De Brusselse openbaar vervoermaatschappij MIVB heeft woensdag samen met Collectif Accessibilité Wallonie Bruxelles (CAWaB) een nieuwe oplossing voorgesteld om mensen met een beperkte mobiliteit vlot op en af de tram te helpen. Een deel van de oude perrons moet ook verhoogd worden. De volledige herinrichting op het net zal wel 10 jaar duren. MIVB-CEO Brieuc de Meeûs en Brussels Mobiliteitsminister Elke van Den Brandt kwamen het systeem al eens bekijken.

Het lijkt een simpele, maar wel essentiële oplossing. Een rubberen boord aan het perron en een rubberen boord aan het tramstel zorgen voor een vlotte overgang voor rolstoelgebruikers, maar ook ouders met kinderwagens, bejaarden of mensen met bagage.

Om het in- en uitstappen voor rolstoelgebruikers te vergemakkelijken zijn er twee vereisten: het perron moet 31 centimeter hoog zijn, net als de tram, en de rubberen randen zorgen dat er geen kloof is. Aan de bestaande, oudere perrons zullen hiervoor plaatselijke verhogingen gebouwd worden. Dat gebeurt ter hoogte van de tweede deur van het tramstel, dat voorbehouden is voor mensen met beperkte mobiliteit.

"De beste oplossing zijn goede voertuigen en goede perrons zonder gat, maar bij de nieuwe tramlijn 9 bleek er een te grote horizontale en verticale kloof tussen perron en voertuig. We hopen dat deze oplossing ook systematisch wordt toegepast bij de nieuwe metro M7 die in de zomer in dienst gaat", zegt Nino Peeters van CAWaB.

De nieuwe tramperrons van de MIVB zullen systematisch op een hoogte van 31 centimeter gebouwd worden en krijgen over de hele rand een rubberen strook die de kloof overbrugt.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni