Schaarbekenaars klagen op Facebook opnieuw de agressieve houding van sommige chauffeurs aan nadat verscheidene inwoners, onder wie een vrouw op krukken, de afgelopen dagen werden uitgescholden of bedreigd. "Het gebrek aan reactie van politie en parket veroorzaakt een gevoel van straffeloosheid", reageert Pieter Fannes van collectief 1030/0.
Schaarbekenaars klagen verkeersagressie in gemeente aan
De krant La Libre Belgique brengt maandag het verhaal van een vrouw die op 19 november in Facebookgroep La Schaerbeekoise een oproep deed om getuigen te vinden na een daad van verkeersagressie. Een automobilist die achteruit reed raakte de vrouw en haar dochter net niet. De chauffeur sprong uit zijn auto, duwde en beledigde de jonge mama op krukken die haar beklag had gedaan over zijn onverhoedse manoeuvre.
"Ik was bang dat mijn dochter klem zou komen te zitten tussen de auto's die al op het zebrapad stonden. Daarom heb ik op de achterkant van zijn auto geklopt, om zijn aandacht te trekken. Hij is furieus uitgestapt, heeft me verwensingen naar het hoofd geslingerd, en me vervolgens geduwd."
Speeksel en een baseballbat
Op La Schaerbeekoise, een Facebookgroep met ruim 16.500 leden, zijn meer voorbeelden gepost., zoals een chauffeur die een vrouw in het gezicht spuwde omdat ze hem vraagt van het fietspad te gaan. Een oudere ULB-chauffeur getuigde vorige week in La Dernière Heure nog over een bestuurder die hem op de hielen zat, omdat hij de zone 30 aan het Schaarbeekse gemeentehuis respecteerde.
"In het begin toeterde hij nadrukkelijk", zei Lahcen Lahboubi aan de krant. "Daarna begon hij me vanuit zijn auto uit te schelden, tot het moment waarop hij uit zijn auto stapte met een baseballbat! Zodra ik dat zag, ben ik met de auto gevlucht, zonder een nummerplaat te noteren. In 40 jaar dienst heb ik zoiets nog nooit meegemaakt." Lahboubi vraagt zich af of de zone 30 wel zo'n goed idee is, omdat ze "nervositeit veroorzaakt bij de chauffeurs, die kan leiden tot beledigingen en agressie".
Het zijn helaas geen geïsoleerde gevallen. In oktober 2018 bracht BRUZZ bijvoorbeeld het verhaal van een jonge vrouw die een wegpiraat wist te filmen die rakelings langs haar scheurde, welllicht eveneens omdat de auto's voor hem naar zijn zin te traag reden.
Cijfers over verkeersagressie houdt de lokale politie niet bij, simpelweg omdat er geen aparte kwalificatie voor bestaat in de wet, zegt Audrey Dereymaeker, woordvoerster van de politiezone Noord (Schaarbeek/Sint-Joost/Evere) aan BRUZZ. "Maar uit de enquête bij de bevolking weten we wel dat de kwestie erg leeft bij onze inwoners, overdreven snelheid en agressief rijgedrag zijn de grootste bekommernissen van de Schaarbekenaar. We sporen agenten dan ook aan klachten onder de juiste kwalificaties, zoals bijvoorbeeld slagen en verwondingen, te noteren."
'Te traag' oversteken
"Verkeersagressie is een terugkerend fenomeen in Schaarbeek", zegt Pieter Fannes, woordvoerder van collectief 1030/0, dat voor meer verkeersveiligheid in Schaarbeek ijvert, in La Libre.
"De directe aanleidingen variëren: moeders die 'te traag' oversteken met kinderwagens, agressie omdat je een opmerking maakt, fietsers die worden klemgereden of aangevallen gewoon omdat ze er zijn. Waarom doet het parket niets met deze getuigenissen? Zelfs als de nummerplaat genoteerd wordt en er getuigen zijn, wordt verkeersagressie systematisch genegeerd door parket en politie. Dat leidt tot een gevoel van straffeloosheid."
Fannes doet op Facebook ook het verhaal over de agressieve chauffeur die zijn eigen fiets vernielde, een jaar geleden op de Voltairelaan. Ondanks nummerplaat en getuige lieten politie noch parket achteraf nog van zich horen. "Het is helaas onmogelijk om slachtoffers in elk dossier van elke stap in de procedure op de hoogte te houden", zegt Audrey Dereymaeker, zonder uitspraak te doen over de zaak-Fannes.
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.