Deze legislatuur werden er voorlopig 1.204 parkeerplaatsen in het Brussels gewest geschrapt. Dat blijkt uit het antwoord van Elke Van den Brandt (Groen) op een vraag Hilde Sabbe (one.brussels).
Schrapping parkeerplaatsen niet op schema
De huidige Brusselse regering heeft zich in het regeerakkoord gecommitteerd om in 2030 65.000 parkeerplaatsen op de openbare te hebben geschrapt. Een simpele rekensom leert dat dat wil zeggen dat er jaarlijks 6.500 plaatsen zouden moeten verdwijnen om op schema te blijven. Vorig jaar waren er in Brussel ongeveer 265.000 plaatsen voor 1,1 miljoen inwoners. Ter vergelijking: in Parijs zijn er 120.000 voor 2,2 miljoen inwoners. De ruimte die die parkeerplaatsen innemen, kan volgens de regering beter voor andere publieke doeleinden gebruikt worden.
Op vraag van Hilde Sabbe (one.brussels) deelde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) mee dat er tot nu toe 1.204 plaatsen geschrapt werden in deze legislatuur. "Helaas blijkt het erg moeilijk om het aantal van 6.500 parkeerplaatsen per jaar te halen," aldus Sabbe. "Het tempo moet omhoog en het is nodig om meer planmatig te werk te gaan. Niet alleen project voor project, maar kijkend naar het hele gewest."
Alternatieven
Het schrappen van parkeerplaatsen op de openbare weg blijkt al langer een probleem: buurtbewoners willen vaak gecompenseerd worden voor het verlies van parkeermogelijkheden in hun straat. Momenteel lopen er verschillende studies om park-sharing op bepaalde locaties te onderzoeken. Het doel is daarbij om beschikbare parkings bij bedrijven, commerciële centra, scholen en privéterreinen die na de werkuren leegstaan, beter te benutten.
"Het bieden van alternatieven is niet altijd gemakkelijk en het blijkt dat park-sharing niet makkelijk valt te realiseren," aldus Sabbe. "Het zoeken van locaties, het onderhandelen met de eigenaars van leegstaande parkings, het betrekken van buurtbewoners en de gemeenten, het vraagt allemaal veel tijd. We mogen daarbij niet vergeten dat parkeren in Brussel eigenlijk heel goedkoop is vergeleken met andere hoofdsteden."
Lees meer over: Mobiliteit , Stedenbouw , Elke Van den Brandt , parkeerplaatsen , schrapping parkeerplaatsen , Hilde Sabbe
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.