| Sint-Gillis liet de borden overplakken.

Sint-Gillis overplakt digitale reclameborden

Kris Hendrickx
© BRUZZ
12/12/2019

De gemeente Sint-Gillis heeft de digitale reclameborden op zijn grondgebied overplakt. Reclamebedrijf JC Decaux plaatste de borden zonder geldige vergunning, stelt schepen Catherine Morenville (Ecolo).

De voorbij jaren werden ze steeds talrijker in het gewest: digitale borden met bewegende reclame langs de openbare weg. De borden hebben nogal wat tegenstanders. Zo stelde het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (het huidige VIAS) in 2016 al dat de borden niet veilig zijn en zelfs illegaal zijn, omdat ze de aandacht van de weggebruikers afleiden.

Ook verschillende gemeenten kantten zich het afgelopen jaar tegen de borden. Met name Sint-Gillis, Elsene, Watermaal-Bosvoorde en Schaarbeek verzetten zich.

In Sint-Gillis plaatste reclamebedrijf JC Decaux de voorbije weken desondanks digitale borden op vier plaatsen. Volgens het bedrijf leverde het Gewest daar een vergunning voor af.

De gemeente Sint-Gillis argumenteert echter dat ze een opschortend beroep aantekende tegen die vergunning. Schepen van Mobiliteit en Openbare Ruimte Catherine Morenville (Ecolo) liet daarom een proces-verbaal opstellen. Woensdag bracht de gemeente bovendien een - doorzichtige - plasticfolie aan op de borden.

"De reclameborden maken het verkeer onveiliger, verbruiken veel energie en tasten de kwaliteit van de openbare ruimte aan."

Catherine Morenville

Catherine Morenville, lijsttrekker voor Ecolo-Groen in Sint-Gillis

Morenville haalt verschillende argumenten aan tegen de bewegende reclame. Ze verwijst naar de verkeersveiligheid, maar ook naar de energieconsumptie van de borden. “Die ligt tien keer hoger dan die van een traditioneel reclamebord met rolsysteem.”

Algemener vindt de schepen ook dat de borden de kwaliteit van de openbare ruimte aantasten. Ze benadrukt ten slotte op dat er nu al een overdaad aan schermen is in het leven van de stadsbewoner. “We gaan er nu toch geen meer bijvoegen in het straatbeeld?”

Compensatie voor elektrische Villo

Gevraagd om een reactie stelt JC Decaux dat het beroep van de gemeente niet opschortend is. “Dat heeft het Gewest ons toch verzekerd,” zegt Jérôme Blanchevoye.

Het kabinet van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) spreekt Blanchevoye dan weer tegen. "We hebben dat nooit gezegd." Of het beroep nu al dan niet opschortend is, blijft daarmee wel nog onduidelijk.

De digitalisering van reclameborden past binnen een overeenkomst tussen het Gewest en JC Decaux. Het reclamebedrijf, dat ook het deelfietsensysteem Villo beheert, verbindt zich ertoe om een derde van zijn fietsenvloot elektrisch te maken. In ruil mag JC Decaux een derde van zijn analoge reclameborden digitaal maken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Mobiliteit , Stedenbouw , reclameborden , digitale reclameborden , Catherine Morenville , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni