Tegen de zomer van dit jaar moet een derde van de Villo-fietsen elektrisch worden. In ruil daarvoor mag uitbater JCDecaux een derde van haar reclamepanelen digitaliseren. Maar daar gaan zes gemeenten niet mee akkoord.
Gemeenten willen geen digitale reclameborden in ruil voor elektrische Villo's
Lees ook: Europees Hof geeft reclamereus JCDecaux ongelijk in zaak rond onwettige steun Stad Brussel
Vorige zomer sloot Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) een akkoord met JCDecaux, dat de Villo-fietsen uitbaat. Een derde van de Villo-fietsen zou tegen de zomer van 2019 elektrisch worden en een derde van de reclameborden van JCDecaux zou het bedrijf mogen digitaliseren.
Maar met dat laatste gaan niet alle Brusselse gemeenten akkoord. Zes gemeenten gaven een negatief advies voor de digitale reclamepanelen, weet RTBF. "Ze verbruiken veel energie en zijn een gevaar op vlak van verkeersveiligheid", zegt schepen van Stedenbouw in Elsene Yves Rouyet (Ecolo) over de mogelijke komst van 28 digitale reclameborden in zijn gemeente.
"Bovendien zijn er overal al schermen. Kinderen en volwassenen zijn constant bezig met een smartphone of met een tablet. We gaan niet nog meer digitale schermen toevoegen aan ons straatbeeld", aldus Rouyet.
Verkeersveiligheid
Naast Elsene zijn ook Sint-Gillis, Vorst, Watermaal-Bosvoorde, Etterbeek en Schaarbeek tegen de digitalisering van de reclameborden. Voor die laatste twee gemeenten heeft het negatief advies vooral met verkeersveiligheid te maken.
"Wij hebben de politie om advies gevraagd", klinkt het bij Schaarbeeks schepen van Stedenbouw Frédéric Nimal (Défi). "We kunnen geen reclameborden hebben die de aandacht van autobestuurders kan ontnemen." In de loop van volgende week zit het Gewest samen met JCDecaux om tot een oplossing te komen.
Lees meer over: Mobiliteit , Villo , JCDecaux , reclamebord
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.