Het slaagpercentage voor het rijexamen in het Brussels Gewest kende in 2018 opnieuw een dieptepunt. Slechts 36 procent van het aantal deelnemers slaagde voor het theoretisch rijexamen. Voor het praktijkexamen lag het cijfer op 40 procent.
Slechts vier op de tien slaagt voor rijexamen in Brussel
Sinds de hervorming van het rijbewijs in 2018 merkt het Brussels Gewest een daling op in het slaagpercentage van het rijexamen. "We zien twee bewegingen tegelijkertijd. Enerzijds zien we een stijging van het aantal participanten in Brussel, maar anderzijds zien we het slaagpercentage wel dalen", zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aan BRUZZ.
In 2018 hebben 61.115 deelnemers meegedaan aan het theoretische examen, waarvan slechts 36 procent slaagde. Voor het praktijkexamen ligt het slaagpercentage iets hoger, maar het aantal deelnemers wel iets lager. Daar hebben in totaal 29.637 participanten het examen afgelegd, waarvan slechts 40 procent is geslaagd. Dat blijkt uit de cijfers die de minister aan BRUZZ heeft meegedeeld.
Hervorming
In 2017 lag het slaagpercentage ongeveer even laag. Dat is volgens de minister te wijten aan het feit dat Brussel de laatste regio was om de hervorming door te voeren. “In Vlaanderen was het al in 2017 uitgevoerd en in Brussel ging het pas van kracht in 2018. Dat zorgde ervoor dat er een grote groep mensen nog vlug hun rijexamen wilden afleggen, waardoor ze minder goed voorbereid waren.”
"Intussen zou de rijschool weer een stijging zien in het slaagpercentage van de afgelopen maanden", zegt Van den Brandt. "Bovendien zijn we ook op zoek naar een mogelijke oplossing om het slaagpercentage verder naar omhoog te kunnen krijgen. Eventueel kan het examen met een kwartier verlengd worden om de vaardigheden van de aspirant nog beter te testen. Maar dat kan ook een nadeel zijn, omdat de totale kost zo hoger wordt."
Lees meer over: Mobiliteit , rijexamen , slaagpercentage
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.